Co drugi nowy samochód to SUV
Gdy SUV-y pojawiały się na rynku, wielu z nas marszczyło brwi. Wujek na urodzinach burczał, „kto to kupi”, a teraz sam trzyma w garażu ogromnego SUV-a. I choć początkowo wydawało się, że samochody te będą trafiać głównie do osób zainteresowanych łączeniem jazdy na drogach nieutwardzonych i miejskich, dziś SUV-y i crossovery opanowały niemal każdy rynek na świecie.
W zeszłym roku nadeszło jednak to, co od dłuższego czasu wydawało się być nieuniknione. Sprzedaż samochodów typu SUV w Europie stanowiła miażdżące 51% nowych samochodów. To ogromny wzrost aż o 19% w porównaniu z rokiem 2022. A te liczby z każdym rokiem będą tylko wyższe.
I nie powinno nas to dziwić. Każdy z nas zdaje sobie sprawę z popularności crossoverów. Ba – wielu z nas przecież ma właśnie taki samochód, albo dopiero co planuje sobie go sprawić. W takich Stanach Zjednoczonych od dawna SUV-y przewyższają jakąkolwiek inną kategorię, w tym pickupy. Ale w Europie statystyki te są jeszcze o krok większe.
Już zeszłoroczne dane Automotive News Europe zapowiadały przekroczenie progu 50%. I faktycznie tak się stało. Aż 51% wszystkich nowych samochodów, które trafiły do swoich klientów, były SUV-ami lub crossoverami. Oznacza to, że kombi, vany, sedany, czy hatchbacki pozostały daleko w tyle.
Tesla świetnie w Europie
19-procentowy wzrost stał się więc faktem. W tym segmencie na całym świecie najlepiej sprzedającym się samochodem jest Tesla Model Y. Jego sprzedaż w naszym regionie wzrosła o druzgocące 85%.
Nie oznacza to jednak, że nagle wszystkie samochody na naszych drogach stały się SUV-ami z roku na rok. Ale tam, gdzie niegdyś królowały hatchbacki, dziś pojawiają się crossovery. Ci, którzy kupowali kombi, dziś decydują się na pojazd typu SUV. Łączna sprzedaż tej kategorii w Europie wynosiła 4,1 miliona. A największy wzrost w ujęciu rok do roku zanotowały podwyższone pojazdy z klasy premium (+31%). Liczba ta wyniosła 843 939 egzemplarzy.
Co ciekawe, Tesla Model Y, która zanotowała świetne wyniki w Europie, nie jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Stanach. Tam od dziesięcioleci na pierwszym miejscu znajdują się Fordy z serii F. Pełnowymiarowe pickupy trafiły w zeszłym roku do 750 789 klientów, co oznacza wzrost o 14,8%. Drugie miejsce zajął Chevrolet Silverado, a trzecie RAM. Najpopularniejszym SUV-em w USA została Toyota RAV4.