Reflektory w motoryzacji odgrywają bardzo ważną rolę. Od zawsze jest to jeden z podstawowych elementów bezpieczeństwa. Jednak kształt i umiejscowienie świateł ma też wpływ na odbiór samochodu. Istnieją sytuacje, w których można w łatwy sposób poprawić widoczność przed samochodem. Wystarczy zmienić żarówki na nowocześniejsze. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest technologia retrofit LED. Dlatego w dużym skrócie przedstawiamy historię jej rozwoju.
Początki żarówek retrofit LED
Pierwsza generacja retrofitów LED, pojawiła się w 2016 roku i od razu zdobyła uznanie użytkowników. Oferowały one nie tylko doskonałe parametry światła, ale także wyjątkową temperaturę barwową m.in. 6500K. Nadawała ona samochodom nowoczesny wygląd. Kluczowym osiągnięciem inżynierów było stworzenie korpusu retrofitu, który pasował do istniejących reflektorów oraz skuteczne zarządzanie generowanym ciepłem. Technologie zaawansowanych systemów odprowadzania ciepła pozwalają na eksploatację żarówek LED przez wiele lat.
Druga generacja retrofitów
Dwa lata później w 2018 roku pojawiła się druga generacja retrofitów LED. Te żarówki były jeszcze jaśniejsze i dostępne w różnych typach, w tym H1, H8, H11, H16 i HIR2, co rozszerzyło gamę możliwych zastosowań. Temperatura barwowa wynosiła 5800 K. Atutem było oczywiście chłodne, białe światło. Idealne do jazdy po zmroku w niemal każdych warunkach atmosferycznych. Nowe retrofity były nawet do 250 procent jaśniejsze niż wymagały przepisy dla żarówek halogenowych. W związku z tym trzeba było stworzyć system zapobiegający oślepianiu innych kierowców. Produkt dopracowano dwa lata później.
Trzecia generacja retrofitów
W 2020 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja retrofitów. Były one kompatybilne zarówno z instalacją 12V, jak i 24V, co zwiększyło ich zastosowanie. Nowa seria wyróżniała się innowacyjnymi diodami LED, które zapewniały lepsze odprowadzanie ciepła. Kluczowa była długa żywotność około pięciu tysięcy godzin.
Na rynku od ośmiu lat zyskują popularność
W 2023 roku wprowadzono na rynek najnowszą, czwartą generację retrofitów. Wyróżniają się kompaktowymi wymiarami i brakiem potrzeby stosowania zewnętrznych rezystorów. Dzięki temu pasują one do większej liczby samochodów, nawet tych o ciasno zabudowanych reflektorach. Oferują one białą temperaturę barwową 6000 K, która zapewnia lepszą widoczność na drodze i generuje do 80% większą jasność wiązki światła przy niższym zużyciu energii.
Problemy z homologacją w Polsce
Mimo sukcesów technicznych homologacja retrofitów LED w Polsce wciąż stanowi problem. Choć kraje takie jak Austria, Chorwacja, Czechy, Francja i Niemcy uznały retrofity za legalne, w Polsce kwestia ta wciąż nie została rozwiązana. Przeszkodą w uzyskaniu homologacji była początkowo obawa przed zmianą parametrów świetlnych reflektorów, co mogłoby prowadzić do oślepiania innych kierowców. Mimo że produkty LED są dobrze dopracowane i nie powodują tego problemu, Polska i inne kraje unijne podchodzą do sprawy indywidualnie.
Na chwilę obecną w Polsce legalne są tylko retrofity dwóch producentów. Propozycje rozwiązań, które nakładają na kierowców obowiązek indywidualnej homologacji, wydają się jednak trudne do wdrożenia i abstrakcyjne. Problem homologacji retrofitów w Polsce pozostaje nierozwiązany, co utrudnia dostępność tego rodzaju oświetlenia na rynku.
źródło: Philips