Który producent był najczęściej wzywany na serwis w 2023 roku?
Warto zaznaczyć na początku, skąd można dowiedzieć się o akcjach naprawczych danego producenta. Są dwa podstawowe źródła, ale i też trzecie niezależne. To ostatnie to oczywiście media, gdzie bardzo często w branżowych serwisach można znaleźć tego typu informacje. Bardziej jednak warto zaglądać co pewien czas na stronę UOKiK. To właśnie tam producenci wysyłają wiadomości o akcjach naprawczych i wszystko znajduje się czytelnie w jednym miejscu. Nie brakuje sytuacji, że najbliższy salon może do nas zadzwonić i od razu umówić wizytę serwisową.
Patrząc na wszystkie samochody w Polsce, łącznie na serwis zostało wezwanych w ubiegłym roku nieco ponad 250 tysięcy samochodów. Najwięcej wezwań było w sierpniu – niemalże 50 tysięcy. Z kolei najmniej było ich w lipcu… zero.
W 2023 roku najwięcej razy na serwis były wzywane auta z Grupy Toyoty. Jako, że informacje na stronie UOKiK są dość ogólnie, nie da się tutaj wyszczególnić, czy bardziej tyczyło się to modeli Toyoty czy Lexusa. Na serwis w związku z usterkami musiało zajechać nieco ponad 60 tysięcy samochodów, aby dokonać w nich niezbędnych napraw. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się Mercedes z liczbą nieco ponad 48 tysięcy pojazdów, a na trzecim BMW z wynikiem ponad 38 tysięcy aut.
Oto najczęściej serwisowane samochody w Polsce w 2023 roku:
- Toyota/Lexus – 60.462 szt.
- Mercedes – 48.176 szt.
- BMW – 38.293 szt.
- Opel – 26.841 szt.
- Kia – 17.319 szt.
- Peugeot – 12.638 szt.
- Nissan – 7562 szt.
- Citroen – 7219 szt.
- Volvo – 5521 szt.
- Mazda – 5235 szt.
- Honda – 4460 szt.
- Hyundai – 3511 szt.
- Fiat – 2725 szt.
- Subaru – 2102 szt.
- Volkswagen – 1848 szt.
- Skoda – 1710 szt.
- Jeep – 1066 szt.
- Ford – 914 szt.
- Seat – 885 szt.
- Porsche – 788 szt.
- DS – 780 szt.
- Land Rover/Range Rover – 279 szt.
- Jaguar – 278 szt.
- Renault – 237 szt.
- Alfa Romeo – 130 szt.
- Suzuki – 104 szt.
Warto zauważyć, że w zestawieniu brakuje Audi.
Czy warto kierować się tymi danymi przy zakupie samochodu?
Akcje naprawcze na pewno nie są czymś, czym producenci się chętnie chwalą. W zasadzie zapewne chcieliby, aby takie statystyki nie były nawet prowadzone. Nie należy traktować jednak tego, jako odnośnika do tego, jaki samochód kupić. Wystarczy spojrzeć na Grupę Toyoty, której auta są przecież znacząco najchętniej kupowane w naszym kraju.
Tak jak wspomnieliśmy – tego typu wezwanie na serwis bardzo często wiąże się z drobnostkami, które z obowiązku prawnego należy wymienić. Żaden producent nie będzie sprzedawał samochodu, jeżeli nie gwarantuje on należytego bezpieczeństwa. Z kolei jeżeli zostanie wykryta pewna wada, każdy właściciel może być pewny, że zostanie o niej poinformowany. Zwłaszcza, jeżeli faktycznie miałaby ona mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo.