Biopaliwa mają nieco inny skład niż paliwo E5, przez co trwają dyskusje, czy nowa proporcja biokomponentów jest szkodliwa dla jednostek napędowych. Wielu producentów samochodów podkreśla, że długotrwałe stosowanie benzyny E10 dla większości pojazdów jest bezpieczne. Jednak, czy można podnieść poziom dbałości o silnik przez częstszą wymianę filtrów paliwa?
Producenci filtrów paliwa mają jedną odpowiedź
Producent filtrów paliwa, zapewniają, że ich produkty, są w pełni kompatybilne z biopaliwami. Wysoka efektywność tych filtrów w separacji wody jest szczególnie cenna w kontekście zwiększonej higroskopijności biopaliw.
Przedstawiamy kilka wskazówek dla kierowców w związku z paliwem E10:
- Wymiana filtra paliwa – nowe paliwo może różnie reagować z zanieczyszczeniami zgromadzonymi w starym filtrze. Wymiana filtra paliwa jest zatem zalecana jako środek ostrożności.
- Przechowywanie paliwa – nie zaleca się długiego przechowywania paliwa E10. Jeśli pojazd będzie nieużywany przez więcej niż miesiąc, lepiej zatankować E98 (E5).
- Mieszanki z olejem do silników dwusuwowych – mieszanki z bioetanolem powinny być sporządzane bezpośrednio przed użyciem, gdyż bioetanol negatywnie oddziałuje na olej.
- Regularna wymiana filtrów paliwa – Eksperci zalecają wymianę filtrów paliwa co najmniej raz w roku lub zgodnie z instrukcją pojazdu, a w przypadku starszych pojazdów lub tych bez jasnej informacji o dopuszczeniu do biopaliwa – nawet dwa razy w roku.
Warto również zaznajomić się z oznaczeniami paliw na rynku. E5, E10, E85 opisują benzynę z różną zawartością bioetanolu, natomiast oznaczenia B w olejach napędowych wskazują na zawartość biokomponentów innych niż bioetanol.
Bardziej świadome serwisowanie
Nowe paliwo E10 może wymagać bardziej świadomego podejścia do konserwacji pojazdu, zwłaszcza w kontekście filtrów paliwa. Regularne ich wymienianie i dostosowywanie do rodzaju paliwa może być kluczowe dla zachowania optymalnej kondycji układu paliwowego.
Czas zweryfikuje ewentualne skutki
W Unii Europejskiej od kilku lat na stacjach paliw dostępna jest benzyna E10. Bardzo możliwe, że duża część samochodów sprowadzonych z Niemiec lub Francji do Polski, jeździła już na takim paliwie. Co za tym idzie, prawdopodobne długofalowe skutki stosowania paliwa z bioetanolem są marginalne dla sprawności silnika.
Oczywiście, jak w każdym przypadku najistotniejsze jest to, żeby regularnie serwisować samochód, ponieważ obsługa pojazdu pod względem zalecanej wymiany olejów i filtrów z zasady przekłada się bezpośrednio na jego trwałość. Jeśli mamy wątpliwości, zawsze na rynku pozostaje nieznacznie droższa benzyna Pb 98. Przy ewentualnych obawach o wymianę podzespołów w silniku, kilka złotych więcej za tankowanie, ma sens.
źródło: PZL Sędziszów