Coroczna zmiana oklejenia, choć może wydawać się drobnostką, to jedna z rzeczy, które najbardziej interesują kibiców rajdowych przed startem nowego sezonu WRC. M-Sport Ford World Rally Team znany jest z tego, że dość wyraźnie modyfikuje swoje barwy. W przeciwieństwie do Toyoty i Hyundaia, które często stosowały tylko kosmetyczne zmiany. Co prawda japońska marka po raz pierwszy od 2017 r. zmieniła kolorystkę, ale to i tak rajdowe Fordy z M-Sportu fani często uważają za najładniej oklejone.
Jak wygląda nowa rajdówka M-Sport Forda?
Jak widać na nagraniu i zdjęciach poniżej, hybrydowy Ford Puma Rally1 na sezon 2024 będzie wyraźnie jaśniejszy niż w ostatnich dwóch sezonach. Bazowo dominuje biel oraz odcienie niebieskiego. Do palety barw swoje dokładają sponsorzy, z których największym pozostaje Red Bull. Klasyczny czerwony byk z żółtym okręgiem zdobi boki samochodu oraz większą część maski. Najistotniejszymi partnerami są też oczywiście Ford oraz Castrol.
Ford Puma Hybrid #Rally1 w nowym oklejeniu na sezon #WRC 2024.pic.twitter.com/Mom6plB5lP
— Marcin Zabolski (@MarcinZabolski) January 12, 2024
Pierwszym startem tak olejonych Fordów Puma Rally1 będzie Rajd Monte Carlo. Najstarszy rajd świata zainauguruje sezon WRC w dniach 25-28 stycznia. M-Sport Ford rozpocznie sezon z dwiema młodymi załogami. Utworzą je 🇫🇷 Adrien Fourmaux / 🇫🇷 Alex Coria oraz 🇱🇺 Gregoire Munster / 🇧🇪 Louis Louka. W trakcie trwania sezonu niewykluczone są okazjonalne starty innych kierowców, którzy mogliby wnieść budżet.
Ford Puma Rally1 2024 ze wszystkich stron, czyli galeria zdjęć
W każdej rundzie WRC mamy zobaczyć minimum 2 Fordy Puma Rally1. W porównaniu do fabrycznych ekip Toyoty i Hyundaia to najuboższy zespół. Teamy azjatyckich marek prawdopodobnie wystawią w każdym rajdzie 3, a w przypadku Toyoty nawet 4 samochody.
M-Sport wraz z nowym oklejeniem przygotował też drobne poprawki, bo wykorzystał jokera homologacyjnego. Modyfikacje dotyczą układu transmisyjnego, czyli skrzyni biegów lub elementów przeniesienia napędu. Każdy producent może dokonać ograniczonych zmian w homologacji samochodu Rally1.
Z przodu hybrydowej rajdówki uwagę zwraca zmieniona czcionka napisu Ford na karcie głównego wlotu powietrza. Dotychczas była ona taka, jak w oficjalnym logo marki. Zmieniony font na pewno poprawia widoczność napisu. Warto wiedzieć, że Ford to partner technologiczny ekipy M-Sportu, która zgłoszona jest do WRC jako producent, ale nie jest w pełni zespołem fabrycznym.
Ford wykorzystuje wspieranie projektu WRC do promocji swoich technologii. Potwierdzają to widoczne napisy EcoBoost Hybrid, które znane są z osobowych aut tej marki. M-Sport to od wielu lat partner do motorsportowych aktywności Forda w Europie. Ta sama ekipa przez wiele lat prowadziła fabryczny program marki w WRC z modelami Escort, Focus czy Fiesta.
Rozmiary logotypów sponsorskich często dają światło na to, kto najbardziej inwestuje w zespół. Obecnie oprócz Forda największe wsparcie daje Red Bull, dla którego utrzymanie tej ekipy w WRC jest strategiczne. WRC Promoter to spółka powiązana z Red Bull Media House, który od wielu lat ma kontrakt z FIA na promocję Rajdowych Mistrzostw Świata.
Udział Forda w projekcie M-Sportu także jest istotny. Dział Ford Performance pomaga w rozwoju silnika 1,6 turbo. M-Sport bez Forda nie byłby w stanie homologować samochodu Rally1. Na ten moment nie widać szansy, aby Ford zwiększył budżet na WRC i powrócił na kolejne lata jako zespół fabryczny z prawdziwego zdarzenia.
Warto zauważyć, że prezentacji oklejenia dokonano na modelu w specyfikacji szutrowej. Puma Rally1 na tych zdjęciach ma wyraźnie podwyższone zawieszenie, a na kołach zamontowane są wyczynowe opony szutrowe Pirelli Scorpion o wysokim profilu. W Rajdzie Monte Carlo rajdowego B-SUV-a zobaczymy w wersji obniżonej oraz na ogumieniu z niskim profilem.