To był najlepszy rok w historii polskiego motorsportu. Sukcesy cieszą i dają nadzieję na przyszłość

Rok 2023 był prawdopodobnie najlepszym w historii polskiego motorsportu. Sukcesów było wiele. Przede wszystkim były to sukcesy na wielu polach. Były różnorodne, wielkie, w różnych dyscyplinach motorsportu i na wielu poziomach. Co ważne, były to sukcesy, którymi cieszymy się nie tylko teraz, ale które dają również nadzieję na jeszcze lepszą przyszłość. Polski motorsport ma się obecnie znakomicie. A może być nawet lepiej – to nie jest koniec drogi.

najlepszy rok polskiego motorsportu kubica kajetanowicz zmarzlik sztuka
Podaj dalej

Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.

Najlepszy rok w historii polskiego motorsportu

Myślałem o tym, aby napisać ten artykuł od dosyć dawna. Za każdym razem starałem się to wszystko sobie przypomnieć. Bałem się, że o czymś, lub o kimś zapomnę. Było tego naprawdę mnóstwo. O kimś tak czy inaczej mogę zapomnieć – ktoś może poczuć się urażony – natomiast skupię się na największych sukcesach w tym kończącym się roku. Najważniejszych oczywiście moim, subiektywnym zdaniem. Zbliża się Sylwester, koniec roku, więc to najlepszy czas na takie podsumowania.

najlepszy rok polskiego motorsportu kubica kajetanowicz zmarzlik sztuka
Rajd Dakar to najtrudniejszy rajd na świecie. | fot. Dakar Media Area | Amaury Sport Organisation Mediatheque

Świętowanie zaczęło się już w styczniu, na Rajdzie Dakar. To impreza, która od początku roku przez nieco ponad dwa tygodnie zajmuje głowę wszystkich fanów motorsportu. Zawsze podchodziliśmy do Dakaru z nadziejami, chociaż… nie były one zbyt duże. Zawsze czegoś tam na końcu brakowało. W tym roku było inaczej. W kategorii SSV Dakar wygrali Eryk Goczał z Oriolem Meną. Trzecie miejsce zajął ojciec Eryka, Marek Goczał z Maciejem Martonem. W kategorii ciężarówek Darek Rodewald wygrał rajd w załodze z Janusem van Kasterenem i Marcelem Snijdersem. Rozpoczęło się wybornie. Dwie wygrane klasy na Dakarze.

A dalej nie było wcale gorzej…

Później rozpoczęły się regularne sezony we wszystkich możliwych konkurencjach. Największy sukces globalnie? Uznałbym za taki mistrzostwo świata WEC w kategorii LMP2 Roberta Kubicy i zespołu WRT wspieranego przez ORLEN. Polak wspólnie z Ruim Andrade i Louisem Deletrazem wygrali trzy wyścigi, kolejne trzy zakończyli na podium. Wygrali mistrzostwo świata w przekonywującym stylu, z przewagą dokładnie 59 punktów nad kolejnym zespołem. To ogromny sukces, na podstawie którego Robert Kubica dostał kontrakt w najwyższej klasie Hypercarów w zespole Ferrari AF Corse.

najlepszy rok polskiego motorsportu kubica kajetanowicz zmarzlik sztuka
Robert Kubica wraz z zespołem WRT wspieranym przez ORLEN wygrali mistrzostwo świata w LMP2. | fot. Team WRT

Tytuł wicemistrzów świata w LMP2 wywalczył polski zespół Inter Europol Competition z Jakubem Śmiechowskim w składzie. Jakub – wraz z Albertem Costą i Fabio Schererem wygrali w tym sezonie jeden wyścig, ale za to był to ten najważniejszy. 24 godziny Le Mans – legendarny, największy wyścig samochodowy na świecie. Podium było zatem – biało-czerwone. Wygrywa polski zespół z polskim kierowcą, a Kubica z Team WRT zajmuje 2. miejsce. Ogromny sukces – to było coś wspaniałego.

Nie tylko na szczycie…

Zostając w tematach wyścigowych, ogromnym sukcesem jest według mnie mistrzostwo włoskiej Formuły 4 w wykonaniu Kacpra Sztuki. Zawodnik wspierany przez ORLEN popisał się kapitalną drugą połową sezonu. Z 9 wyścigów rozegranych w drugiej części sezonu na torach Paul Ricard, Mugello oraz Vallelunga Polak wygrał aż 8. Przeprowadził cudowny atak na pozycję lidera i wygrał mistrzostwo. Pokonując przy okazji wszystkich juniorów z włoskiej Premy – wielkiej kuźni talentów. Dzięki temu sukcesowi Polak został zauważony i został częścią juniorskiej akademii Red Bulla – najlepszej akademii dla młodych kierowców na świecie.

najlepszy rok polskiego motorsportu kubica kajetanowicz zmarzlik sztuka
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak – załoga ORLEN Rally Team – wygrali mistrzostwo świata w WRC 2 Challenger. | fot. Kajto.pl

Sukcesów nie zabrakło nam również w rajdach samochodowych. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zdobyli upragnione mistrzostwo świata w klasie WRC 2 Challenger. Załoga ORLEN Rally Team wygrała po drodze trzy rajdy, trzy razy stawała również na podium. Mistrzostwo świata w rajdach samochodowych… Czekaliśmy na taki sukces od 2013 roku, kiedy to Robert Kubica wygrał mistrzostwo świata w WRC 2 startując wspólnie z Maciejem Baranem.

Legenda żużla

Żyjącą legendą żużla jest już Bartosz Zmarzlik. Zawodnik ORLEN Team wywalczył w tym sezonie czwarte indywidualne mistrzostwo świata. Dołożył do tego jeszcze z reprezentacją Polski – której jest kapitanem i najlepszym zawodnikiem – mistrzostwo świata oraz Europy. Przy okazji wygrał też mistrzostwo Polski – zarówno indywidualne, ze swoim klubem, jak i w mistrzostwach Polski par klubowych. Bartosz już jest legendą żużla. Wkrótce może stać się najbardziej utytułowanym rajderem w historii.

najlepszy rok polskiego motorsportu kubica kajetanowicz zmarzlik sztuka
Zmarzlik to już legenda żużla. | fot. FIMspeedway.com

Wyścigi, rajdy, rajdy terenowe, żużel… no i rallycross. W tej dyscyplinie też mieliśmy swoje sukcesy. Damian Litwinowicz został mistrzem Europy w klasie RX3. Polak najpierw wygrał rundy na Węgrzech oraz w Portugalii. Następnie był drugi na klasycznych, legendarnych oraz w norweskim Hell i szwedzkim Holjes. Tytuł mistrzowski przypieczętował w Niemczech na torze w Estering. Poczynania Litwinowicza w rallycrossie oglądało się do prawdy wybornie.

Piękny rok. O czymś zapomniałem?

To był wspaniały rok dla polskiego motorsportu. Nadal boję się, że o kimś zapomniałem – że nie wspomniałem jeszcze o czymś oczywistym. To jest przepiękne – to, że tych sukcesów było mnóstwo. W różnych dziedzinach motorsportu, w różnych cyklach i klasach. Mistrzostwa świata, Europy, wygrywane największe imprezy motorsportowe na świecie. I najlepsze jest to, że kolejny rok zapowiada się… może nawet jeszcze lepiej.

Na Dakarze znów Polacy mają duże szanse na triumf przynajmniej w dwóch kategoriach. W wyścigach będziemy mieli Kubicę w najwyższej klasie Hypercarów i juniora Red Bulla – Sztukę. Będą też inni Polacy w seriach juniorskich i im również musimy się przyglądać. W żużlu spodziewamy się dalszej dominacji Zmarzlika. W rajdach o najwyższe cele znów powalczą zawodnicy wspierani przez ORLEN. To są piękne czasy dla polskich kibiców. Mamy kogo oglądać, mamy komu kibicować i przede wszystkim – mamy z czego się cieszyć.

Przeczytaj również