Producenci pojazdów zazwyczaj jasno określają interwały wymiany paska rozrządu, jednak istnieją sytuacje, w których należy rozważyć jego wcześniejszą wymianę. Producenci zestawów rozrządu, zwracają uwagę na kilka kluczowych okoliczności, które powinny skłonić kierowców do działania.
Zakup używanego pojazdu bez historii serwisowej
W takim przypadku nie mamy pewności co do faktycznego stanu rozrządu. Możliwe, że pasek był wymieniany niekompletnie lub przebieg auta jest sfałszowany. W tej sytuacji zaleca się wymianę rozrządu zaraz po zakupie pojazdu. Z resztą w przypadku samochodu, który ma całkiem skrupulatnie prowadzoną historię serwisową, również dobrze jest to zrobić. Ze względów bezpieczeństwa opłaca zająć się wymianą rozrządu oraz zrobić podstawowy serwis olejowo-filtrowy.
Rozrząd – skróć interwał o połowę
Jeśli silnik jest mocno zabrudzony lub zaolejony, może to wskazywać na skróconą żywotność rozrządu. W takich warunkach warto rozważyć wymianę zestawu, nawet o połowę wcześniej niż zaleca producent. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że dobrze serwisowany silnik powinien być lekko zakurzony. To może świadczyć też o tym, że auto jest normalnie użytkowane i nie zostało nadmiernie przygotowane do sprzedaży. Zbyt czysta jednostka napędowa może być próbą ukrycia kłopotów z wyciekami w silniku.
Wymiana rozrządu przy okazji
Podczas napraw, które wymagają demontażu rozrządu, warto rozważyć jego wymianę, nawet jeśli auto nie osiągnęło jeszcze przewidzianego przez producenta przebiegu. Takie rozwiązanie jest po prostu lepsze z punktu widzenia finansów, ponieważ przy jednej wizycie w serwisie robimy od razu dwie kluczowe dla nas w danym momencie naprawy.
Instalacja LPG w silnikach z regulacją luzu zaworowego
W przypadku samochodów z LPG i regulacją luzu zaworowego konieczne jest częstsze rozbieranie rozrządu. W takich sytuacjach zalecamy wymianę rozrządu co drugą regulację, czyli przykładowo co 60 tys. km. Wspominaliśmy o tym w naszych poradnikach, że samochody z instalacją gazową wymagają nieco innego podejścia w serwisowaniu. Oznacza to, że musimy liczyć się z tym, że mechanik zajrzy do rozrządu w aucie nieco częściej.
Przegrzewanie się silnika, a rozrząd
Wielokrotnie wspominaliśmy, że pojazdy mechaniczne są zespołem naczyń połączonych. Jeden podzespół może oddziaływać na drugi. Jeśli pojawia się jakaś usterka, bardzo często niszczy ona kolejne elementy. Wysokie temperatury mogą negatywnie wpływać na trwałość paska i elementów rozrządu. W przypadku problemów z układem chłodzenia warto rozważyć wcześniejszą wymianę rozrządu.
Częste uruchamianie silnika
W samochodach eksploatowanych głównie w mieście, gdzie silnik często jest uruchamiany i zatrzymywany, skrócenie interwału wymiany rozrządu ma duży sens. Pamiętajmy o tych wytycznych, dzięki nim możemy lepiej dbać o stan techniczny swojego pojazdu i unikać poważnych usterek związanych z uszkodzeniem rozrządu.