0,0 promila w całej UE? Takich zmian chce Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu
Europejska Rada Bezpieczeństwa proponuje – 0 promila. Postulat wspiera zrzeszenie europejskich browarów. Dzisiaj te progi są różne, w zależności od kraju, np. w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, Irlandii czy Luksemburgu wynosi on 0,8 promila, w Polsce 0,2 promila, a na Słowacji czy na Węgrzech nie można prowadzić nawet po najmniejszej ilości wypitego alkoholu.
Według ekspertów ETSC tak byłoby łatwiej dla wszystkich podróżujących samochodami – wiedzieliby zawsze, jaki jest stan prawny niezależnie od kraju, przez który jadą. Ustanowienie jednolitego limitu ma nie być ostatnim krokiem. Sukces takiej zmiany zależałby od sprawnego nadzoru policji nad kierowcami oraz od właściwie prowadzonej edukacji.
Poniższa tabelka zawiera aktualne dopuszczalne limity prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu w całej Europie. Pierwsza kolumna to ogólny limit, druga dotyczy kierowców zawodowych, trzecia kolumna dotyczy kierowców, którzy mają prawo jazdy mniej niż rok.
Austria | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
Belgia | 0.5 | 0.2 | 0.5 |
Bułgaria | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Chorwacja | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Cypr | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Czechy | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Dania | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Estonia | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Finlandia | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Francja | 0.5 | 0.5 (0.2 kierowcy autobusów) | 0.2 |
Niemcy | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Grecja | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Węgry | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Islandia | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Włochy | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Litwa | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Łotwa | 0.4 | 0.0 | 0.0 |
Luxemburg | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Malta | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Holandia | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Norwegia | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Polska | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Portugalia | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Rumunia | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Słowacja | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Słowenia | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Hiszpania | 0.5 | 0.3 | 0.3 (0.0 poniżej 18 lat) |
Szwecja | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Wielka Brytania | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Szwajcaria | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
Co grozi w Polsce za jazdę po alkoholu
Nie trzeba nikomu przypominać, że po spożyciu alkoholu nie da się utrzymać optymalnej sprawności psychofizycznej. Co więcej, kierowcy często podejmują najgorszą, ekstremalnie nieodpowiedzialną decyzję, jaką jest oczywiście prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości. Na szczęście teraz wszyscy ci, którzy za nic mieli przepisy (kary były po prostu zbyt niskie w porównaniu do popełnianego przestępstwa), zastanowią się kilka razy, zanim usiądą za kółko po pijaku.
Po użyciu:
Zatem, jeżeli stężenie we krwi kierowcy przekracza 0,2 promila, ale jest zarazem niższe niż 0,5 promila, to oznacza, że kierowca znajduje się w stanie po użyciu alkoholu i popełnia wykroczenie określone w art. 87 § 1 k.w. Co za to grozi? Cóż w ogólnym skrócie – bardzo wysoka kara. W takim przypadku możemy zostać ukarani 30-dniowym aresztem. Oczywiście jest to rozwiązanie ostateczne, którego raczej się nie stosuje.
Powinniśmy jednak być przygotowani na mandat, którego wysokość po nowelizacji przepisów to 2500 złotych oraz 10 punktów karnych. Warto pamiętać natomiast o jeszcze jednej rzeczy. Mianowicie od 1 stycznia 2022 roku aż sześciokrotnie wzrosła maksymalna wysokość grzywny, którą może nałożyć sąd. Aktualnie to aż 30 000 złotych. To wszystko dopiero początek. Zdecydowanie gorzej jest, jeśli popełnimy przestępstwo, czyli będziemy kierowali w stanie nie po użyciu alkoholu, ale w stanie nietrzeźwości.
Stan nietrzeźwości:
Jeżeli kierujemy samochodem pod wpływem alkoholu i jego zawartość we krwi przekracza 0,5 promila, to popełniamy poważne przestępstwo, za które grożą surowe kary. Możemy spodziewać się grzywny, która ustalona jest w zależności od dochodu. W tym przypadku jest to od 10 do 540 stawek dziennych (od 10 do 2000 złotych za stawkę dzienną), ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności do 2 lat. Do tego dochodzi oczywiście zakaz prowadzenia pojazdów na okres od 3 do 15 lat. Będziemy też musieli wypłacić od 5000 do 60 000 złotych na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.