Co szykuje dla kierowców Parlament Europejski?
Jedną z kluczową zmian, jaka ma zostać wprowadzona jest kwesta ważności uprawnień. Co 15 lat trzeba będzie przejść badania, aby określiły one czy wciąż dana osoba może być czynnym kierowcą. Kierowcy autobusów i samochodów ciężarowych taki obowiązek będą mieć co 5 lat. Osoby powyżej 60 roku życia także mają zostać zobowiązane do tego, aby częściej kontrolować swój stan zdrowia.
Kolejna rzecz ma dotyczyć zaostrzenie limitu zawartości alkoholu we krwi kierowców. Kierowcy posiadający uprawnienia krócej niż dwa lata nie będą mogli mieć we krwi więcej niż 0,2 promila. Dane państwo miałoby jednak narzędzia do tego, aby móc indywidualnie jeszcze bardziej zaostrzyć limit. Obecnie w wielu krajach obowiązują bardzo zróżnicowane przepisy w tej kwestii. Dlatego też Parlament Europejski chce w końcu ujednolicenia tego na jednym poziomie.
Dalsza dyrektywa mówi o tym, że o uprawnienia na autobusy do 16 pasażerów mogłaby starać się już osoba posiadająca 18 lat. Z kolei wiek 17 lat pozwalałby już na staranie się o prawo jazdy na ciężarówkę. Tyle tylko, że nawet zdany egzamin nie pozwoliłby na to, aby samodzielnie nią kierować do momentu osiągnięcia pełnoletności. W planach jest również wprowadzenie cyfrowego prawo jazdy dla całej wspólnoty, jak i m.in. zmiana szkoleń oraz egzaminowania przyszłych kierowców. Dość mocno i wyraźnie Unia Europejska zamierza postawić swoją rękę w kwestii posiadania uprawnień na pojazdy.
Słychać duże głosy sprzeciwu
Europejska Rada Bezpieczeństwa drogowego bardzo negatywnie wypowiada się co do kilku planowanych zmian. Jej zdaniem podejście jest zbyt lekkomyślne i nie należy iść na tak duże ustępstwa. Mowa m.in. o proponowanej ilość promili we krwi wśród młodych kierowców. Zdaniem ETSC powinien być względny zakaz posiadania jakichkolwiek promili. Nie powinno się tolerować w żadnym zakresie spożywania alkoholu i prowadzenia pojazdów nawet ”po jednym piwie”.
Kolejna rzecz tyczy się bardzo młodych osób, które mogą już przewozić aż 16 osób w pojeździe. Tutaj zwraca się uwagę na to, że są to osoby młode, bez żadnego doświadczenia za kierownicą, a już na barkach mają życie i zdrowie ogromnej ilości osób. A trzeba pamiętać, że bardzo często to właśnie osoby bez doświadczenia za kierownicą popełniają najwięcej błędów. Podobnie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o zezwolenie zdobycia uprawnień na samochód ciężarowy. Wiek 17, a nawet 18 lat jest wskazywany jako zbyt wczesny do tego, aby móc jeździć tak dużym pojazdem.
Można się zatem spodziewać, że styczniowe negocjacje nie będą łatwe i minie jeszcze trochę czasu, do powstania nici porozumienia. Chyba, że Parlament Europejski nie będzie chciał słuchać głosów z zewnątrz i podejmie decyzje sam.