Samochody elektryczne sprawiają więcej problemów?
Z rankingu opublikowanego przez Consumer Reports można wyciągnąć wiele interesujących wniosków dotyczących samochodów. Z serii ocen wydaje się wynikać, że samochody elektryczne sprawiają użytkownikom więcej problemów ze względu na zastosowaną technologię napędu.
W rankingu przeanalizowano i uwzględniono 20 obszarów problemowych. Pod uwagę brano m.in hałasujące hamulce, poważne usterki silnika, skrzyni biegów i akumulatora w pojazdach elektrycznych oraz problemy z ładowaniem. W zależności od wagi usterki przyznawano oceny niezawodności od 1 do 100, po czym wyniki testów własnych redakcyjnych samochodów brano pod uwagę i porównywano z wynikami badania satysfakcji klientów.
Ponieważ sytuacja udziału na rynku samochodów się zmienia, oceną w roku 2023 objęło samochody elektryczne, hybrydowe i typu plug-in. W rezultacie wprowadzono 3 nowe obszary problemowe tj. silnik elektryczny, akumulator i ładowanie. W samochodach elektrycznych istnieje 12 obszarów sprawiających problemy. Dla porównania w samochodach spalinowych jest ich 17, a w przypadku samochodów hybrydowych 19. Najwięcej, bo aż 20 jest w pojazdach PHEV. To dlatego, że mają układy z obu typów napędu.
W porównaniu z samochodami spalinowymi samochody elektryczne mają o 79% więcej problemów, a hybrydy o 26% mniej. Głównymi problemami, z jakimi zmagają się użytkownicy pojazdów elektrycznych, dotyczą silników, systemów ładowania i akumulatorów. Wszystkie te systemy generowały problemy użytkowników popularnych modeli: Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV i EV6, Subaru Solterra, Toyota bZ4X i Volkswagen ID.4. Samochody elektryczne uzyskały średnie oceny niezawodności: 44 dla sedanów i hatchbacków i 43 dla SUV-ów.
Najbardziej niezawodne samochody rankingu 2023
Twórcy rankingu za rok 2023 wzięli pod uwagę samochody z lat produkcji 2020-2023. Dane, jakie znalazły się w rankingu powstały na podstawie informacji nt. 330 000 pojazdów, które uzyskano od ich właścicieli.
Najbardziej niezawodne według konsumentów, to samochody marek Lexus, Toyota i Mini. Co ciekawe cztery inne japońskie marki wyprzedzają znane europejskie marki premium tj. BMW czy Porsche. Te zajmują odpowiednio 9 i 8 pozycję rankingu.
Popularny w Polsce Volkswagen znalazł się na 27 z 30 pozycji, ale jeszcze gorzej wypada Mercedes-Benz, zajmując niechlubną 29 pozycję rankingu. Samochody marki Nissan oceniono wyżej niż te od Audi. Marka Volvo znalazła się dopiero na 25 pozycji. Jesteśmy ciekawi, jak wypadałby podobny ranking, gdyby przeprowadzić go wśród konsumentów w Polsce w oparciu o ich własne dane oraz testy samochodów.
Liderem jest hybrydowy Lexus ES, który uzyskał świetny wynik, otrzymując 88 punktów na 100. Konsumenci są zadowoleni także z hybrydowych modeli UX (78 punktów), NX (83 punkty) oraz RX (83 punkty).
Wynik Toyoty nas nie zaskakuje. To marka, która jest numerem jeden wśród klientów w Polsce. Jej salony nie narzekają na brak klientów. Na miano najbardziej niezawodnych modeli tej marki w rankingu Consumer Reports zasłużyły modele:
– Camry Hybrid,
– 4Runner,
– Camry w wersji benzynowej,
– RAV4 Plug-in,
– benzynowa RAV4,
– Corolla
– SUV Highlander Hybrid.
Europejscy producenci mają sporo do nadrobienia na tym rynku
Z rankingu amerykańskiego Consumer Reports wynika, że samochody azjatyckich producentów uzyskując średnią 63 na 100 punktów, pozostają najbardziej niezawodne. Ponadto siedem z 10 najbardziej niezawodnych marek pochodzi z Azji.
Pod tym względem europejscy producenci wypadają słabiej, uzyskując 46 punktów na 100, ale lepiej niż ci amerykańscy, którzy uzyskali 39 punktów. Biorąc pod uwagę, że ranking opiera się o poziom zadowolenia amerykańskich konsumentów, nie jest to dobra informacja dla rodzimych producentów tj. Tesla, GMC czy Chevrolet.
Dokonując oceny samochodów według nadwozia, to te z sedanów pozostają najbardziej niezawodne. Tuż za nimi kolejną pozycję zajmują hatchbacki i kombi, a dopiero później SUV-y i pickupy.