Ile musi przejechać samochód elektryczny, by zrekompensować emisje powstałe przy produkcji? Inżynierowie już obliczyli

Nie jest tajemnicą, że aby samochód elektryczny zasłużył na miano ekologicznego, upłynie jeszcze wiele czasu. To chociażby dlatego, że w procesie jego produkcji powstają gazy cieplarniane. Inżynierowie z niemieckiego VDI zbadali, ile musi przejechać samochód elektryczny, aby mówić o nim „przyjazny dla klimatu”.

samochód elektryczny
Podaj dalej

Samochód elektryczny też nie jest wolny od wad

W porównaniu z samochodami wyposażonymi w silniki spalinowe, samochód elektryczny już na starcie ma jedną wadę. Jego produkcja wiąże się z wyższą emisją CO2. Nie jest tajemnicą, że ocena cyklu życia wiąże się z zasobochłonną produkcją technologii napędowej. Badacze z niemieckiego Towarzystwa Technologii Pojazdów i Ruchu VDI, obliczyli ile kilometrów musi przejechać samochód elektryczny, aby to zrekompensować.

Z badania inżynierów niemieckiego VDI wynika, że korzystanie z samochodu elektrycznego staje bardziej przyjazne dla klimatu od jazdy samochodem spalinowym po przejechaniu 90 000 kilometrów. Co najmniej tyle muszą przejechać pojazdy hybrydowe typu plug-in. W skrócie im większy przebieg takich pojazdów tym stają się widoczne korzyści dla klimatu.

Powodem tej sytuacji jest m.in. proces wydobycia surowców do produkcji akumulatorów oraz ich dostawa do Europy z Azji. Jeśli takie akumulatory powstawałyby w Europie, recykling obecnych doczekałby się nowych rozwiązań i postawiono by na rozwój odnawialnych źródeł energii, to elektromobilność byłaby znacznie bardziej przyjazna dla klimatu. To tak samo, gdyby wziąć pod uwagę rozwój technologii pozwalających na produkcję ekologicznych paliw.

samochod elektryczny kiedy jest przyjazy dla kliamtu
Ocena cyklu życia VDI – samochód z różnymi układami napędowymi

W dłużej perspektywie warto postawić na hybrydy typu plug- in i pojazdy elektryczne

Chociaż samochody elektryczne i pojazdy hybrydowe rozpoczynają ocenę cyklu życia z “ekologicznym plecakiem ze względu na zasobochłonną produkcję technologii napędowej”, to jak zauważył prezes VDI, Joachim Damasky, to „w perspektywie długoterminowej w równowadze ekologicznej w dłuższej perspektywie dominować będą samochody elektryczne i pojazdy z napędem hybrydowym”.

Wiele należy poprawić w recyklingu litu, nitu i kobaltu, jeśli chodzi o elektromobilność. Kraje Europy w tym zakresie powinny położyć nacisk na postępy w rozszerzaniu zielonej energii. Ponadto winno się wprowadzać produkcję akumulatorów mniej szkodliwą dla klimatu.

Nie jest tajemnicą, że tylko ekologiczna produkcja baterii i jej surowców zmniejszy ślad ekologiczny i sprawi, że będzie ona naprawdę “przyjazna dla klimatu”. Wiadomo, że produkcja napędu hybrydowego w porównaniu z konwencjonalnym spalinowym początkowo generuje dodatkowe emisje. W trakcie użytkowania jednak przynosi korzyści w zakresie emisji gazów cieplarnianych.

Na emisje gazów cieplarnianych z komponentów akumulatorowo-elektrycznych, decydujący wpływ ma produkcja akumulatorów i właściwości źródeł energii wykorzystywanych w produkcji. Dlatego zapotrzebowanie na materiały i dostępność ich recyklingu będzie odgrywało coraz ważniejszą rolę w przyszłości. Znajdzie również odzwierciedlenie w emisji gazów cieplarnianych.

W analizie wykazano, że profil jazdy i źródło energii mają w zależności od koncepcji napędu decydujący wpływ na emisję gazów cieplarnianych. Małe i szybko ładujące się akumulatory poprawiają emisję gazów cieplarnianych z samochodów elektrycznych. Czytaj także: Turcja zmienia przepisy. Chińskie samochody elektryczne mogą czekać na granicy miesiącami

Przeczytaj również