Samochód elektryczny też nie jest wolny od wad
W porównaniu z samochodami wyposażonymi w silniki spalinowe, samochód elektryczny już na starcie ma jedną wadę. Jego produkcja wiąże się z wyższą emisją CO2. Nie jest tajemnicą, że ocena cyklu życia wiąże się z zasobochłonną produkcją technologii napędowej. Badacze z niemieckiego Towarzystwa Technologii Pojazdów i Ruchu VDI, obliczyli ile kilometrów musi przejechać samochód elektryczny, aby to zrekompensować.
Z badania inżynierów niemieckiego VDI wynika, że korzystanie z samochodu elektrycznego staje bardziej przyjazne dla klimatu od jazdy samochodem spalinowym po przejechaniu 90 000 kilometrów. Co najmniej tyle muszą przejechać pojazdy hybrydowe typu plug-in. W skrócie im większy przebieg takich pojazdów tym stają się widoczne korzyści dla klimatu.
Powodem tej sytuacji jest m.in. proces wydobycia surowców do produkcji akumulatorów oraz ich dostawa do Europy z Azji. Jeśli takie akumulatory powstawałyby w Europie, recykling obecnych doczekałby się nowych rozwiązań i postawiono by na rozwój odnawialnych źródeł energii, to elektromobilność byłaby znacznie bardziej przyjazna dla klimatu. To tak samo, gdyby wziąć pod uwagę rozwój technologii pozwalających na produkcję ekologicznych paliw.
W dłużej perspektywie warto postawić na hybrydy typu plug- in i pojazdy elektryczne
Chociaż samochody elektryczne i pojazdy hybrydowe rozpoczynają ocenę cyklu życia z “ekologicznym plecakiem ze względu na zasobochłonną produkcję technologii napędowej”, to jak zauważył prezes VDI, Joachim Damasky, to „w perspektywie długoterminowej w równowadze ekologicznej w dłuższej perspektywie dominować będą samochody elektryczne i pojazdy z napędem hybrydowym”.
Wiele należy poprawić w recyklingu litu, nitu i kobaltu, jeśli chodzi o elektromobilność. Kraje Europy w tym zakresie powinny położyć nacisk na postępy w rozszerzaniu zielonej energii. Ponadto winno się wprowadzać produkcję akumulatorów mniej szkodliwą dla klimatu.
Nie jest tajemnicą, że tylko ekologiczna produkcja baterii i jej surowców zmniejszy ślad ekologiczny i sprawi, że będzie ona naprawdę “przyjazna dla klimatu”. Wiadomo, że produkcja napędu hybrydowego w porównaniu z konwencjonalnym spalinowym początkowo generuje dodatkowe emisje. W trakcie użytkowania jednak przynosi korzyści w zakresie emisji gazów cieplarnianych.
Na emisje gazów cieplarnianych z komponentów akumulatorowo-elektrycznych, decydujący wpływ ma produkcja akumulatorów i właściwości źródeł energii wykorzystywanych w produkcji. Dlatego zapotrzebowanie na materiały i dostępność ich recyklingu będzie odgrywało coraz ważniejszą rolę w przyszłości. Znajdzie również odzwierciedlenie w emisji gazów cieplarnianych.
W analizie wykazano, że profil jazdy i źródło energii mają w zależności od koncepcji napędu decydujący wpływ na emisję gazów cieplarnianych. Małe i szybko ładujące się akumulatory poprawiają emisję gazów cieplarnianych z samochodów elektrycznych. Czytaj także: Turcja zmienia przepisy. Chińskie samochody elektryczne mogą czekać na granicy miesiącami