Światło ma wpływ na to, jak kierowcy postrzegają dany model samochodu. Audi przekracza bariery
„Światło jest elementem, który jest w stanie przenosić informacje i emocje, niezależnie od tego, czy je widzimy, czy nie. Powiedziałbym więc, że światło jest w rzeczywistości czymś fizycznie namacalnym i niematerialnym jednocześnie. Podczas projektowania wykorzystujemy je, aby przemówić do zmysłów naszych klientów i wzbudzić w nich pożądane uczucia” – tłumaczy szef działu Light Design w Audi, Cesar Muntada.
Okazuje się, że dane światło, które widzimy później w produkcyjnym samochodzie, jest wynikiem wielu testów i prób przeprowadzanych uprzednio przez projektantów. Podczas projektowania auta rozmieszczane są różne elementy oświetleniowe, które mają wpływ na charakter i klimat wewnątrz samochodu. A później ostateczna decyzja należy do użytkownika, który wybiera motyw, który najbardziej przypadnie mu do gustu. Istotnie w tej kwestii jest odpowiednie ustawienie poszczególnych elementów oświetlenia, aby uzyskać oczekiwany efekt. Niektóre z nich powinny być cieplejsze lub zimniejsze, czasami bardziej miękkie lub ostrzejsze, czasami bardziej subtelne lub bardziej oczywiste, a czasami bliskie lub dalekie. Wszystko po to, aby pozwolić użytkownikowi dostosować je odpowiednio do nastroju.
Cesar Muntada podkreśla, że dobrze dobrane w samochodzie oświetlenie ambientowe ma duży wpływ na wrażenia z jazdy. To ciekawa opinia, bowiem wielu użytkowników z pewnością nie rozpatrywało tego w takich kategoriach przed zakupem konkretnego modelu samochodu.
„Jeśli jedziesz krętą górską drogą, możesz ustawić oświetlenie ambientowe na głęboki odcień zieleni. Przypomina to las, co daje uczucie świeżości. Z kolei jeśli jedziesz tą samą drogą i ustawisz oświetlenie otoczenia na ciemnoczerwony kolor, poczujesz się znacznie bardziej energicznie. A gdy na tej samej drodze przyciemnisz światła z przodu samochodu do chłodnej bieli i utrzymasz jasne światło na tylnym siedzeniu, poczujesz się skupiony i zrelaksowany – poczujesz się prawie jak w powietrzu. Będziesz miał wrażenie, jakbyś poruszał się w pustej przestrzeni pomiędzy światłem reflektorów przed tobą a oświetlonym tylnym siedzeniem za tobą” – tłumaczy Cesar Muntada.
Oświetlenie w samochodach marki ma wpływ na samopoczucie kierującego
Oświetlenie w autach Audi ma wpływ na na samopoczucie w samochodzie, podobnie jak światło słoneczne. Może ono pomóc użytkownikom zmienić sposób, w jaki czują się wewnątrz samochodu – mogą czuć się pełni energii, zrelaksowani lub skupieni. Ma to bezpośredni wpływ na ich wrażenia z jazdy i samopoczucie po dotarciu do celu.
źródło: materiały prasowe Audi