Kierowca ciężarówki ma bardzo odpowiedzialne zadanie – dostarczanie towarów na czas pod wskazany adres. Jednak ta grupa zawodowa starzeje się w zbyt szybkim tempie. Dlatego trwa dyskusja, kto w najbliższej przyszłości dostarczy podstawowe artykuły do sklepów. Teraz ta rutynowa kwestia stała się gorącym tematem debat po propozycji Komisji Europejskiej, która może całkowicie zmienić oblicze europejskiego transportu drogowego.
Zaskakujący zwrot w polityce transportowej UE
W pewnym stopniu przyzwyczailiśmy się do tego, że wszelkie nowe przepisy lub ich propozycje zwiększają limity i komplikują zagadnienia. Tymczasem Komisja Europejska zaproponowała obniżenie minimalnego wieku kierowców samochodów ciężarowych z 21 do 18 lat. Jest to propozycja w ramach szerszego „pakietu dotyczącego bezpieczeństwa drogowego”. Aktualnie pomysł oceniono negatywnie przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która wezwała unijnych ministrów transportu do ponownego przemyślenia tej kwestii.
Kontrowersje wokół młodych kierowców ciężarówek
Na zachowanie za kierownicą ma wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest dojrzewanie organizmu i gospodarka hormonalna. Młodzi kierowcy mają większą skłonność do pokazywania swoich umiejętności rówieśnikom. W ten sposób próbują oni budować swoją pozycję w grupie lub imponować płci przeciwnej. Między innymi z tego powodu kierowcy świeżo po zdaniu egzaminu na prawo jazdy, są pod szczególną obserwacją towarzystw ubezpieczeniowych i policji.
Skład ETSC, powołuje się na dane z Niemieckiej Izby Ubezpieczeń (GDV), podkreśla, że młodsi kierowcy są statystycznie bardziej skłonni do prowokowania wypadków. Jednak KE argumentuje, że ta zmiana pomoże w uzupełnieniu brakujących kadr w branży transportowej, szczególnie w obliczu alarmująco wysokiego średniego wieku kierowców tira w Europie, który przekracza 50 lat.
Prawo jazdy na ciężarówkę od 18 roku życia – trzeba podjąć decyzję
Ze względu na to, że średnia wieku kierowców ciężarówek w Europie przekracza 50 lat, a zapotrzebowanie na towary i usługi transportowe dalej jest na wysokim poziomie, Unia Europejska musi podjąć decyzję. Komisja Europejska zdaje sobie sprawę, że wprowadzenie na rynek autonomicznych pojazdów ciężarowych to daleka przyszłość. Być może będą mogły one pracować na krótkich liniach dystrybucji – przykładowo w portach, jednak transport dalekobieżny musi postawić na ludzi.
Obniżenie wieku, który upoważnia do prowadzenia ciężarówek, wydaje się dobrym krokiem. W ten sposób przynajmniej w teorii pojawia się szansa na odmłodzenie kadry w transporcie. Mimo że osiemnaście lat wydaje się bardzo wczesnym startem w tak odpowiedzialny zawód. Istnieje jednak dużo większe wyzwanie, o którym też mało się mówi.
Ciężarówki przestają być atrakcyjne dla młodzieży
Wraz z rozwojem technologii młodzi ludzie zmieniają swoje zainteresowania. Niegdyś transport i możliwość zobaczenia innych państw, były bardzo dobrą okazją do wyjechania z Polski i zarabiania pieniędzy. Ciężarówki oraz sam zawód kierowcy były atrakcyjne dla młodzieży. Dzisiaj ludzie oczekują zupełnie innych standardów pracy, chcą mieć kontakt z najbliższymi i niekoniecznie stawiają na samotność. Coraz niższa atrakcyjność transportu powoduje, że wykonują go w dużym stopniu entuzjaści. Zaczęli dosyć dawno i przez dekady transport stał się ich stylem życia.
Do poprawienia sytuacji w branży transportowej potrzebna będzie całościowa zmiana podejścia, w tym być może reorganizacja. Bez tego w naszej opinii trudno będzie zatrzymać rosnącą średnią wieku kierowców w Unii Europejskiej.
źródło: Bussines Insider