Z perspektywy lat można zaobserwować, że mnogość kolorów samochodów na ulicach maleje. Dominują stonowane kolory, a barwy jaskrawe przypisuje się mocniej do aut sportowych. Czy te subiektywne obserwacje pokrywają się ze statystykami? Okazuje się, że przygotowana analiza pokazuje ciekawą zależność.
Stonowane kolory dominują
Z najnowszej analizy carVertical, lidera w przetwarzaniu danych motoryzacyjnych, wynika, że Polacy wyraźnie preferują samochody w odcieniach szarości. Subtelniejsze barwy przyciągają większą uwagę konsumentów, pozostawiając bardziej wyraziste kolory w tyle. Przez to możliwości wyboru odcienia nadwozia stopniowo maleją.
Analiza wykazuje, że aż 26,9% pojazdów importowanych do Polski nosi szatę w odcieniach szarości, podczas gdy kolory białe i czarne stanowią odpowiednio 21% i 19,2%. Interesujące jest, że ten trend nie jest wyłączny dla Polski – podobne preferencje obserwuje się w całej Europie. Praktyczność szarości i czerni, lepiej ukrywających zabrudzenia, jest często podkreślana przez konsumentów.
Warto zauważyć, że w 2000 roku, udział szarych aut w Polsce wynosił 30,8%, sugerując lekki spadek popularności tej barwy. Natomiast kolor czarny, po początkowym wzroście popularności, zanotował stopniowy spadek z 29,5% w 2010 roku do 19,3% w 2020 roku.
Kolor nadwozia ma znaczenie w codzienności
Z drugiej strony, jasne kolory, choć uznawane za modne globalnie, w Polsce nie cieszą się dużym zainteresowaniem. Wiele osób unika ich z obawy przed szybkim blaknięciem lakieru i utratą wartości pojazdu.
Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny z carVertical, zwraca uwagę, że producenci dostosowują swoje oferty do tych preferencji, ograniczając paletę dostępnych kolorów:
Kolory biały, srebrny, szary i czarny są modne na całym świecie. Żywe, jaskrawe kolory pozostają raczej na drugim planie. Warto jednocześnie zauważyć, że w odpowiedzi na specyficzne preferencje rynku, niektórzy producenci oferują już mniejszy wybór kolorów niż kiedyś
Analiza rynku samochodów używanych potwierdza marginalny udział bardziej intensywnych barw. Na przykład, tylko 1,2% pojazdów sprawdzanych przez carVertical jest żółtych, a czerwony i niebieski, choć nieco popularniejsze (odpowiednio 9% i 9,9%), również nie stanowią znaczącej części rynku.
Jak kupić taniej samochód?
Kolory takie jak czerwony czy żółty, niegdyś popularniejsze, obecnie mogą stanowić okazję dla oszczędnych kupujących. Buzelis zauważa, że pojazdy w mniej modnych kolorach mogą być atrakcyjne cenowo, zwłaszcza dla osób z ograniczonym budżetem. Jednak przestrzega, aby podczas zakupu używanego samochodu w atrakcyjnym kolorze zwracać uwagę na stan techniczny pojazdu i być gotowym do sprawdzenia lakieru za pomocą specjalistycznego urządzenia.
Zafascynowani atrakcyjnym kolorem używanego samochodu nie zapominajmy, że zbyt idealny wygląd może świadczyć o niedawnych naprawach blacharsko-lakierniczych. Zawsze warto mieć pod ręką czujnik grubości lakieru i w taki „bezduszny, cyfrowy sposób” opanować trochę ekscytację związaną z zakupem używanego samochodu. – Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical
Kolor i szybkość sprzedaży
Większość kierowców chce pozostać w cieniu i preferuje ciemniejsze barwy samochodów. Bezpośrednio przekłada się to na czas sprzedaży auta. Gdy pojazd oferowany w ogłoszeniu jest w popularnych kolorach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdzie on szybko nowego właściciela. Część osób patrzy na samochód, jako narzędzie, które powinno niewiele tracić na wartości i łatwo pójść w nowe ręce. Skutek takiego rozumowania widać na ulicach, jest zdecydowanie mniej kolorowo.
źródło: carVertical