Xiaomi SU7 - elektryczny sedan od producenta smartfonów

Elektryczna motoryzacja interesuje coraz więcej firm. Jedną z nich jest technologiczny gigant – Xiaomi. Chiński producent pracuje nad swoim autem od kilku lat. Dzisiaj już wiemy, że projekt jest na finiszu i niebawem będzie dostępny w sprzedaży. Co oferuje sedan od producenta smartfonów?

Xiaomi SU7 – elektryczny sedan od producenta smartfonów
Podaj dalej

Xiaomi, znany producent smartfonów, wszedł na rynek elektrycznych samochodów i ubiega się o licencję na sprzedaż swojego pierwszego samochodu elektrycznego w Chinach – sedana Xiaomi SU7. Pojazd ten, wcześniej był znany pod kryptonimem MS11. Produkcją zajmie się Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd (BAIC), a jego specyfikacja techniczna jest już znana.

Homologacja Xiaomi w trakcie

Każdy samochód sprzedawany w Chinach musi uzyskać pozytywną opinię lokalnego regulatora, a Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnej (MIIT) co miesiąc publikuje listę pojazdów przechodzących proces homologacji. Koncerny motoryzacyjne nie mogą w nieskończoność trzymać w tajemnicy swoich projektów. Regulacje prawne w Państwie Środka pozwalają dowiedzieć się bardzo dużo o każdym modelu przed jego oficjalną premierą. Co wiemy już o propozycji Xiaomi?

Xiaomi z funkcją rozpoznawania twarzy?

Xiaomi SU7  jest elektrycznym sedanem o wymiarach 4997/1963/1455 mm i rozstawie osi 3000 mm. Do wyboru na kilentów czekają dwie wersje kół, 19″ i 20″. Xiaomi zgłosiło dwie wersje pojazdu – z lidarem i bez. Lidar jest montowany za przednią szybą.

Z dostępnych zdjęć wynika, że na słupku B zamontowano kamerę, co sugeruje, że Xiaomi SU7 będzie wyposażone w funkcję rozpoznawania twarzy do odblokowywania pojazdu.

 

Napęd na tyle koła lub AWD

Napęd SU7 oferuje dwie opcje: RWD z silnikiem 220 kW oraz AWD z maksymalną mocą 495 kW (220 kW + 275 kW). Pakiet baterii LFP pochodzi od BYD dla tańszej wersji, a droższa opcja wykorzystuje trójskładnikowy NMC od CATL.

Sedan waży 1,980 kg, a prędkość maksymalna dla niższej wersji wyposażenia jest ograniczona do 210 km/h. Masa własna topowego modelu to 2,205 kg, a jego prędkość maksymalna wynosi 265 km/h.

Xiaomi SU7 w trzech wersjach wyposażenia

Według dokumentacji MIIT wiemy, że są dostępne aż trzy wersje: SU7, SU7 Pro i SU7 Max. Niektóre wersje będą wyposażone w aktywny tylny spojler.

SU7 można zamówić w dwóch wariantach kolorystycznych wnętrza, z lidarem na przedniej szybie lub bez. Model silnika elektrycznego to TZ220XS000, wyprodukowany przez United Automotive Electronics Co., Ltd. Samochód ma mieć także funkcję ETC, umożliwiającą kierowcom automatyczne płacenie za przejazd autostradą.

fot. twitter / Mukul Sharma

System inforozrywki ma napędzać HyperOS – rozwijany przez Xiaomi system operacyjny znajdziemy w smartfonach, jak i w samochodach.

Xiaomi – kiedy rusza produkcja?

Masowa produkcja elektrycznego sedana SU7  rusza już w grudniu 2023 roku, a dostawy mają się rozpocząć w lutym 2024 roku.

Fabryka BAIC Off-road Vehicle Co. w Pekinie już rozpoczęła próbną produkcję modelu SU7, z której zjechało już kilkadziesiąt pojazdów testowych. Interesujące jest to, że BAIC produkuje również samochody Mercedes-Benz. W Chinach współpraca Beijing-Benz trwa już od 2005 roku, w którym BAIC posiada 51% udziałów. BAIC jest również udziałowcem w Mercedes-Benz, posiadając 10% udziałów w niemieckiej marce.

mercedes-amg-coupe
fot. Mercedes

Xiaomi ogłosiło, że wchodzi na rynek samochodów elektrycznych dwa i pół roku temu, w marcu 2021 roku, deklarując inwestycję 10 miliardów juanów (1,4 miliarda USD) w projekt. W sierpniu 2023 roku Xiaomi zarejestrowało domenę XiaomiEV.com.

Konkurencja dla Tesli

Rynek samochodów elektrycznych w ostatnich latach mocno ewoluował. Jednym z przykładów jest pojawienie się na rynku takich marek, jak Lucid, czy rozwijająca się sukcesywnie oferta modelowa innych uznanych producentów. Dołączenie do gry Xiaomi, może mocno namieszać na rodzimym rynku. Popularność aut z baterią na pokładzie w Chinach jest wysoka. Każdy nowy gracz to potencjalna konkurencja dla Tesli. Amerykańska firma jest synonimem zbudowania globalnej marki praktycznie od zera. Xiaomi ma wszystko, żeby powtórzyć ten sukces.

tesla logo pixabay
Tesla logo

źródło: www.carsnewschina.com

Przeczytaj również