Audi. Projektowanie auta to nie tylko poświęcenie się danemu pojazdowi. To także planowanie doświadczeń użytkownika
Szef strategii designu w Audi Design Claus Potthoff przyznał, że Audi aktualnie nie tylko zajmuje się projektowaniem samochodów, ale także projektowaniem doświadczeń kierowców. „Teraz projektujemy doświadczenia, a nie tylko produkty. Nowe technologie, komunikacja i cyfryzacja w coraz większym stopniu determinują projektowanie, a przede wszystkim użytkowanie pojazdów. Tak więc nie wystarczy już zaprojektować kształt, ale trzeba również zaprojektować otoczenie, czyli doświadczenia związane z pojazdem” – czytamy w materiale prasowym.
Audi podczas projektowania aut musi zatem nie tylko skupiać się stricte na samochodach, ale też na tym, jak wygląd auta będzie zmieniał się w przyszłości. Dlatego też ważne jest planowanie wszystkiego z odpowiednim wyprzedzeniem, bowiem wraz z upływem czasu, koncepcje aut będą ewoluowały. I na tym skupia się właśnie szef strategii designu w Audi, Claus Potthoff. „Te doświadczenia zostaną wzmocnione przez środki cyfrowe, które nie są namacalne. Wyświetlacze i łączność wewnątrz pojazdu stawiają zupełnie nowe wymagania w zakresie interfejsu użytkownika i jego doświadczenia. Z jednej strony ekrany i powierzchnie projekcyjne zajmują coraz więcej miejsca wewnątrz pojazdu. Ale cyfryzacja w naturalny sposób zmienia sposób obsługi pojazdu oraz sposób obsługi informacji wewnątrz pojazdu” – tłumaczy Potthoff.
Audi w ostatnich latach prezentowało kilka pojazdów koncepcyjnych, takich jak chociażby modele stworzone przez AI w latach 2017-2019. Celem takiego zabiegu ze strony marki było sprawdzenie, jak odbiorcy postrzegają poszczególne modele pojazdów w kontekście rozwijającej się zautomatyzowanej jazdy. W kontekście cały czas rosnącej ewolucji designu pojazdów wypuszczanych ze stajni Audi, można powiedzieć, że marka cały czas chce zachować harmonię między teraźniejszością a przyszłością. I to jest widoczne zarówno w aktualnych, jak i przyszłych modelach produkowanych samochodów.
Audi preferuje dynamiczny rozwój designu swoich samochodów. Harmonia to podstawa
„W Audi preferujemy ciągły, lecz dynamiczny rozwój designu, starając się zachować harmonię między teraźniejszością a przyszłością. Zmiany w projektowaniu nadwozia pojawiają się regularnie, o różnej skali, widoczne przede wszystkim co trzy do czterech lat w nowych modelach. Obecnie, z uwagi na złożoność współczesnego świata i nadmiar wrażeń wizualnych, gdzie dążymy do stworzenia pojazdów, które stanowią oazę spokoju. Kierunek ewolucji designu skłania się ku bardziej łagodnemu i płynnemu językowi, z mniejszą ilością linii, skoncentrowanym na objętości i rozciągniętych powierzchniach” – podsumował Potthoff.