Nowa benzyna na stacjach – PB95 E10
Już od sześciu lat tankujemy na stacjach benzynę PB95 E5. Niebawem na rynku pojawi się odmiana E10, która za zadanie będzie miała zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w naszym powietrzu. Głównym składnikiem będzie bioetanol, będący paliwem odnawialnym. Powstaje on z biomasy takich składników, jak m.in. z trzcina cukrowa, buraki cukrowe, kukurydza czy pszenica.
Gdy dochodzi do spalania takiego paliwa, do powietrza wyrzucane jest mniej dwutlenku węgla, niż w przypadku tradycyjnej benzyny. Eksperci obliczyli, że taka benzyna może sprawić, iż w powietrzu będzie mniej CO2 aż o 200 000 ton rocznie. Decyzję o wprowadzeniu nowego paliwa na stacjach podjęło Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz spółka PERN, czyli Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych.
Kierowcy mogą zastanawiać się teraz, czy takie paliwo jest dla ich samochodu bezpieczne. PERN przeprowadził wiele testów kontrolnych, zanim zdecydował się na wdrożenie nowego produktu na polski rynek. Jakość jest bardzo wysoka, co zostało potwierdzona w licznych badaniach. Większość kierowców nie powinna mieć tutaj obaw o stosowanie benzyny E10
– Rolą laboratoriów PERN jest monitorowanie jakości paliwa wprowadzanego do obrotu przez bazy PERN, tak aby było w 100% zgodne z wymaganiami. Nie byłoby to możliwe bez wcześniejszego przygotowania z naszej strony pod kątem analitycznym, tj. dostosowania zakresów pomiarowych zawartości bioetanolu w benzynie, co wiązało się z koniecznością doposażenia naszych laboratoriów w specjalistyczną aparaturę chromatograficzną o szerszym zakresie pomiarowym oraz wyższej wydajności – podkreślił Mirosław Skowron, prezes Zarządu PERN.
Czy każdy może tankować PB E10?
Wcześniej wspomnieliśmy, że benzyna E10 będzie dla większości kierowców – i to prawda. Nie wszyscy jednak bezpiecznie będą mogli ją tankować nieustannie. O ile zdarzy się to raz bądź nieregularnie kilka razy, nie powinno być żadnej szkody dla naszego samochodu. Jednakże, jeżeli nasz silnik nie jest przystosowany do takiej mieszanki, to z czasem może dojść do różnego rodzaju awarii.
Dlatego też każdy kierowca powinien zaznajomić się z instrukcją obsługi swojego samochodu. W niej powinna być zawarta informacja na temat tego, jakie paliwo zalecane jest do tankowania. Nie ma co się oszukiwać, ale w starszych pojazdach ciężko będzie znaleźć w ogóle cokolwiek na ten temat. Taka benzyna jest zupełną nowością w Polsce, a na świecie obowiązuje od kilku lat. W przypadku wątpliwości warto będzie sięgnąć po informacje w salonie samochodowym.
Stacje paliw będą miały obowiązek oznaczyć dystrybutory, gdzie dokładnie znajduje się jaka benzyna. Rolą kierowcy będzie to, aby sprawdzić, czy aby na pewno sięga po dobrą mieszankę. Samo PB 95 pojawi się zawsze, ale ważna będzie druga część E5 lub E10.