Żywotność baterii w samochodzie hybrydowym – o czym należy pamiętać?
Z informacji przedstawionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego aktualnie w naszym kraju zarejestrowanych jest łącznie 17,5 tysiąca pełnych (HEV) i miękkich hybryd (MHEV). Warto wiedzieć zatem, jak odpowiednio zadbać o baterię w tego typu samochodach, bowiem wielu kierowców nie ma zupełnie pojęcia, jak zabrać się za ten temat, a to bardzo istotne.
Bardzo ważna jest płynna jazda – bez tego ani rusz. Konieczne jest delikatne operowanie gazem i należy unikać gwałtownych hamowań i przyspieszeń pojazdu. To wszystko ma ogromny wpływ na pracę napędu elektrycznego, a na dodatek jest przydatne pod kątem znacznie niższego zużycia benzyny, co w obliczu aktualnych cen paliw jest na pewno ważne dla każdego kierowcy. Potwierdza to także ekspert Michał Surowiński, który na co dzień jest właścicielem warsztatu Q Service Castrol Auto-Bodo M.M.K Michał Surowiński w Łodzi.
„Kupując samochód hybrydowy lub elektryczny, celem kierowcy jest przede wszystkim oszczędzanie. Przy mocniejszym dodawaniu gazu, bateria w samochodzie jest mocno obciążona, szybciej się zużywa, a to z kolei skraca jej żywotność” – tłumaczy Michał Surowiński, cytowany przez serwis MotoFakty.
Warto też pamiętać, że samochody hybrydowe powinny być dosyć regularnie użytkowane, aby zadbać odpowiednio o ich żywotność. Bateria powinna być regularnie ładowana – pozostawianie samochodu z niskim stopniem baterii nie jest dla niej dobre. Ma to wydatny wpływ na skrócenie jej życia.
„Dodatkowo przypominamy o właściwym testowaniu akumulatora o pojemności 12 V w samochodzie hybrydowym. Często zdarza się, że kierowcy wykorzystują możliwości baterii trakcyjnej do maksimum, na niekorzyść małego akumulatora. Ten przy nieodpowiednim eksploatowaniu częściej się rozładowuje” – podkreśla ekspert, który jednocześnie dodał, że odpowiedni wybór opon do tego typu samochodów jest równie istotny.
Odpowiednie opony to podstawa – także w hybrydach
„Wiele osób nie docenia wagi odpowiednich opon. Dla samochodów zelektryfikowanych dedykowane są modele o niższym oporze toczenia. Takie rozwiązanie może w znaczny sposób wpłynąć na zasięg pojazdu z układem elektrycznym, ponieważ w rzeczywisty sposób zmniejsza się zużycie energii podczas jazdy. Przybliżona wartość różnicy przy oponach z oceną „A”, a pojazdem z oponami „E” wynosi około 7,5 proc. Wszystko po to, by w znaczący sposób ułatwić ekonomiczny styl jazdy” – zaznaczył Surowiński.
Oczywiście, to nie wszystkie elementy, które mają wpływ na żywotność baterii. Warto jednak pamiętać o odpowiedniej konserwacji pojazdu, bowiem w przypadku zaniedbania, można bardzo szybko doprowadzić swoją baterię do kiepskiego stanu. „Warto raz na jakiś czas skontrolować w warsztacie osprzęt i inne elementy baterii, tj. rolki, paski, alternator i sterowniki. Są to części, które ochraniają baterię z zewnątrz i są najbardziej narażone na zużycie. Dodatkowo, większość samochodów hybrydowych uruchamiana jest z alternatora, dlatego tak ważna jest odpowiednia dbałość o te elementy” – uważa ekspert.