Przetestowali nowe paliwo w różnych samochodach. Oszczędności są ogromne

Nowe paliwo może przynieść kierowcom naprawdę gigantyczne korzyści. Gigant Stellantis przetestował je w ponad 24 różnych samochodach. Najważniejszą informacją jest to, że działa ono bez żadnych modyfikacji i jest bezpieczne dla naszych jednostek. A przede wszystkim, może przynieść ogromne oszczędności. A zagorzali ekolodzy dalej będą odrzucać silniki spalinowe… 

paliwo ceny paliw benzyna diesel
Podaj dalej

Nowe paliwo, ogromne oszczędności

ceny paliw paliwo diesel benzyna prognoza cen e-petrol dodatek finansowy pieniądze
fot. freepik.com – pixel-shot.com

Światowy gigant samochodowy Stellantis nawiązał współpracę z Aramco. Chcieli udowodnić, że istniejące floty samochodów mogą wykorzystać nowe paliwo i tworzyć gigantyczne oszczędności. 

Zagorzali ekolodzy często odrzucają syntetyczne, niskoemisyjne zamienniki benzyny i oleju napędowego jako alternatywę dla pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami. Ich zdaniem paliwo tego typu zmniejsza emisję spalin „jedynie” o 70%. 

Jednak wspólne przedsięwzięcie Stellantis i grupy energetyczno-chemicznej Aramco sugeruje, że tak zwane eFuels można bezpiecznie stosować w 28 milionach istniejących pojazdów Stellantis, potencjalnie oszczędzając 400 milionów ton CO2 w latach 2025–2050.

Bezpieczne dla silnika

Za paliwo zapłacimy sporo mniej
fot. freepik.com – syda_productions

Niskoemisyjne paliwo syntetyczne powstaje w wyniku reakcji CO2 wychwyconego w procesach przemysłowych lub z atmosfery z zielonym wodorem poddawanym elektrolizie. Proces zachodzi przy użyciu energii słonecznej, wiatrowej lub innych odnawialnych źródeł energii. 

Najnowsze, kilkumiesięczne badanie prowadzone przez firmy Stellantis i Aramco ma dowodzić, że eFuel można bezpiecznie stosować w 24 rodzinach silników Stellantis wprowadzonych od 2014 roku bez konieczności jakichkolwiek modyfikacji. Oznacza to, że obecnie w użyciu są miliony pojazdów, które według Stellantis mogą drastycznie obniżyć emisję gazów cieplarnianych w cyklu życia istniejących i tych, które dopiero powstaną, samochodów z silnikami spalinowymi, które prawdopodobnie będą w ruchu przez wiele lat.

Firma twierdzi, że testy objęły „emisję z rury wydechowej, zdolność do rozruchu, moc silnika, trwałość niezawodności, rozcieńczenie oleju, zbiornik paliwa, przewody paliwowe i filtry, a także parametry paliwa w ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach”.

benzyna diesel paliwo ceny paliw
fot. freepik.com – syda_productions

Zamiast elektryka?

Stellantis ma strategiczny plan zmniejszenia swojego śladu węglowego o połowę do 2030 r. Oraz osiągnięcia pozycji producenta „zero netto” do 2038 r. Uważa, że syntetyczne e-paliwa mogłyby odegrać główną rolę w tym procesie. Gdyby właściciele mogli po prostu zastąpić e-paliwa rafinowaną benzyną lub olejem napędowym na dowolnej stacji benzynowej.

Liczby wydają się potwierdzać tę argumentację. Ale producenci samochodów nadal mają zadanie przekonać polityków, że e-paliwa stanowią etap przejściowy w marszu w kierunku zera netto. Potencjalny sukces eFuel jako sposobu na obniżenie emisji gazów cieplarnianych, a także sukces pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, zależy w dużej mierze od szybkiego uprzemysłowienia produkcji zielonego wodoru na całym świecie.

Przeczytaj również