Temat klocków hamulcowych pojawia się w kontekście wielu czynności. Od wstępnych oględzin samochodu przy zakupie, po próby modyfikacji hamulców, aby skuteczność hamowania była lepsza od fabrycznej. W tych dwóch aspektach można popełnić szereg błędów, które mogą negatywnie zmienić zachowanie auta na jezdni.
Sportowe klocki hamulcowe — czy ta modyfikacja ma sens?
Dla wielu kierowców priorytetem jest jazda bezpiecznym pojazdem z efektywnym układem hamulcowym. Niektórzy decydują się na samodzielne modyfikacje, wierząc, że mogą udoskonalić pracę inżynierów, którzy stworzyli dany samochód. Jednym z popularnych wyborów są sportowe klocki hamulcowe. Logicznie rzecz biorąc, jeśli coś sprawdza się w motorsporcie, gdzie samochody muszą gwałtownie hamować z dużych prędkości, to powinno być równie skuteczne w codziennym ruchu drogowym.
Jednak sportowe klocki hamulcowe są zaprojektowane do pracy w konkretnych warunkach (temperaturach) określonych przez producenta. Często są to temperatury znacznie wyższe niż optymalne dla standardowych klocków. Dlatego jazda głównie miejska lub spokojna jazda poza miastem, bez częstego intensywnego hamowania, może sprawić, że sportowe klocki nie będą działać efektywnie, co z kolei może obniżyć poziom bezpieczeństwa. Dla typowej jazdy miejskiej i pozamiejskiej lepszym wyborem będą wysokiej jakości zamienniki marki Steinhof.
Miejskie legendy – wizualna ocena zużycia klocków hamulcowych
Niektórzy podczas przeglądu samochodu próbują ocenić stopień zużycia tarcz i klocków hamulcowych, dotykając je palcem przez otwory w alufelgach. Chociaż taka metoda daje pewien obraz stanu układu hamulcowego, pozwala ona jedynie w przybliżeniu ocenić zużycie zewnętrznych klocków hamulcowych. Jeśli klocki zużywają się nierównomiernie, ich wewnętrzna strona może już wymagać wymiany. Ponadto nierównomierne zużycie może wskazywać na problemy z układem hamulcowym. Aby mieć pełny obraz stanu układu hamulcowego, najlepiej zdjąć koło i dokładnie obejrzeć klocki hamulcowe, w tym po ich wyjęciu z zacisku. Tylko wtedy będziemy mieli pewność co do kondycji tarcz, klocków oraz zacisku hamulcowego.
Słabej jakości klocki hamulcowe brudzą?
Często uważa się, że ślady pyłu z klocków hamulcowych wskazują na niską jakość użytych materiałów. W rzeczywistości jednak obecność pyłu nie świadczy bezpośrednio o właściwościach hamulcowych klocka. Choć wykorzystanie materiałów minimalizujących powstawanie pyłu jest istotne, ze względu na wpływ drobinek klocka na jakość powietrza w miastach, nawet klocki wysokiej jakości mogą powodować pylenie.
źródło: Steinhof