Skoda Superb czwartej generacji już w listopadzie
Skoda szczegółowo przedstawiła nadchodzącą czwartą generację Superba przed jej odsłonięciem, które zaplanowano na listopad tego roku. Czesi podzielili się także zdjęciami lekko zakamuflowanych prototypów, z których możemy dowiedzieć się już naprawdę dużo. Ponadto, otrzymaliśmy informacje na temat mamy jednostek napędowych. Wśród nich znajdziemy silniki wysokoprężne, benzynowe, miękkie hybrydy i wersję plug-in hybrid zarezerwowaną dla nadwozia kombi.
Skoda Superb 2024 jest blisko spokrewniona z VW Passatem Variantem z 2024 roku, ale w przeciwieństwie do tego ostatniego, będzie dostępna zarówno w wersji hatchback w stylu sedan, jak i kombi. Oba warianty nadwozia są dłuższe, wyższe i nieco węższe w porównaniu do swoich poprzedników, zachowując ten sam rozstaw osi wynoszący 2841 mm. Co zaskakujące, hatchback o długości 4912 mm jest nieco dłuższy niż mierzące 4902 mm kombi, które jako jedyne pojawia się w oficjalnej galerii.
Mimo że całe nadwozie jest nadal owinięte kamuflażem, stylizacja wydaje się być ewolucyjna, z gładszą sylwetką, wyrzeźbionymi liniami i wyrafinowanymi cechami charakterystycznymi dzięki najnowszemu językowi stylistycznemu Skody. Do wyróżniających się elementów zewnętrznych należą nowe, matrycowe reflektory bi-LED z kolorowymi krystalicznymi elementami, odzwierciedlone w ostrzejszych tylnych światłach. Wykończenia Sportline i Laurin & Klement będą prawdopodobnie miały wyraźne cechy wizualne, które będą wyglądać odpowiednio bardziej sportowo i bardziej premium.
Jeszcze więcej miejsca
Dzięki większym gabarytom nowa Skoda Superb zaoferuje więcej miejsca dla kierowcy i pasażerów. Bagażnik ma pojemność 645 l w hatchbacku i 690 l w kombi. Ta ostatnia liczba jest identyczna jak w VW Passacie Variant. Praktyczność zwiększa 28 dostępnych funkcji Simply Clever. W tym elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika w wersji Combi, uchwyt na tablet w środkowym podłokietniku tylnych siedzeń, zintegrowany lejek w korku zbiornika spryskiwacza szyby przedniej oraz wiele rozwiązań w zakresie przechowywania.
Na desce rozdzielczej znajdzie się większy 12,9-calowy system informacyjno-rozrywkowy połączony z cyfrowym zestawem wskaźników i wyświetlaczem przeziernym. Projektanci Skody zdecydowali się na połączenie sterowania dotykowego i ręcznego, stawiając na pierwszym miejscu wrażenia użytkownika. Co więcej, przesunięcie dźwigni zmiany biegów na kolumnie kierownicy pozwoliło uzyskać bardziej przejrzysty wygląd konsoli środkowej. Wyposażenie bezpieczeństwa zostało również udoskonalone dzięki większej liczbie systemów ADAS (w tym asystenta skrętu i asystenta skrzyżowania) oraz nawet 10 poduszkom powietrznym.
Pożegnanie benzyny i Diesla?
Nowy Superb bazuje na ulepszonej wersji architektury MQB swojego poprzednika. Najprawdopodobniej będzie to ostatni taniec dla flagowych modeli Skody z silnikiem spalinowym przed erą samochodów elektrycznych. Tak więc producent samochodów nie powstrzymywał się, jeśli chodzi o opcje układu napędowego. Gama będzie obejmować trzy silniki benzynowe, z których jeden otrzyma łagodne wspomaganie hybrydowe, dwa silniki wysokoprężne i hybrydę typu plug-in. Wszystkie warianty są dostępne wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG przekazującą moc na przednie koła. Napęd na cztery koła dostępny będzie w najmocniejszych wersjach.
Zgodnie z przewidywaniami większość zaktualizowanych silników z turbodoładowaniem jest współdzielona z mechanicznie związanym SUV-em Kodiaq 2024. Chociaż Superb otrzymuje również mocniejszy wariant benzynowy dla tych, którzy szukają większej wydajności. Łagodna hybryda jest nowością w modelu Superb, ale główną atrakcją jest hybryda typu plug-in, zarezerwowana dla nadwozia typu Combi. Układ napędowy PHEV łączy w sobie 1,5-litrowy silnik benzynowy, pojedynczy silnik elektryczny i znacznie większy akumulator o pojemności 25,7 kWh (poprzednio 12,7 kWh). Oferuje bezemisyjny zasięg ponad 100 km.
Skoda sprzedała 1 560 000 sztuk Superba. W podziale na 137 000 dla pierwszej generacji, 618 000 dla drugiej generacji i 805 000 dla odchodzącej trzeciej generacji. Firma liczy, że nowa wersja będzie kontynuacją sukcesu sprzedażowego poprzedników. Produkcja Skody Superb 2024 będzie odbywać się w Bratysławie na Słowacji, razem z VW Passatem Variant 2024.