Chromowane elementy na samochodzie zostaną zakazane. Nowe przepisy już zatwierdzone

Chromowane zderzaki, grille, felgi, kołpaki, koncówki rur wydechowych… Wszystkie te elementy zostaną wycofane od przyszłego roku w całej Unii Europejskiej. Dlaczego? Ponieważ jeśli rządzący wprowadzą nowe przepisy, chrom, który nadaje błyszczące wykończenie, zostanie zakazany. 

chrom-nowe-przepisy-zakaz
Podaj dalej

Chrom zostanie zakazany

chrom-nowe-przepisy-zakaz-2
fot. freepik

Unia Europejska zaproponowała nowe przepisy w postaci zakazu produkcji chromu od 2024 roku. Wszystko ze względu na substancje rakotwórcze uwalniane do powietrza podczas jego produkcji. Mówi się, że gazy są 500 razy bardziej toksyczne niż olej napędowy i mogą powodować poważne problemy zdrowotne, w tym raka płuc. 

W raporcie Autocar zauważono, że chemiczne depresatory oparów mogą ograniczyć te emisje. Ale wiążą się one z własnymi problemami, ponieważ zawierają substancje perfluoroalkilowe i polifluoroalkilowe, które również są toksyczne. Co ciekawe, Kalifornia już głosowała za zakazem chromowania, ale dopiero w 2039 roku. Czyli jakieś 15 lat po proponowanym wprowadzeniu europejskiego zakazu.

Chrom był intensywnie używany przez dziesięciolecia w przemyśle samochodowym. Wszystko w celu dodania blasku i ochrony antykorozyjnej metalowym elementom zewnętrznym. A także elementom silnika, takim jak zawory. Ale chociaż możliwe jest chromowanie  z tworzywa sztucznego, żaden z chromów, które można zobaczyć w nowoczesnych samochodach europejskich, nie zawiera sześciowartościowego chromu.

Nowe przepisy jeszcze bardziej rygorystyczne

chrom-nowe-przepisy-zakaz
fot. freepik

To dlatego, że substancja ta została zakazana wraz z ołowiem i rtęcią. We wszystkich samochodach sprzedawanych po lipcu 2003 r. w ramach unijnej dyrektywy dotyczącej pojazdów wycofanych z eksploatacji. Miała ona na celu zatrzymanie niebezpiecznych materiałów zanieczyszczających środowisko podczas złomowania samochodu.

Ale nawet jeśli zakaz nie wpłynie na firmy produkujące nowe samochody, będzie miał potencjalnie ogromny wpływ na firmy działające w sektorze klasycznym. Oraz inne branże niezwiązane z motoryzacją, które nadal stosują tradycyjne chromowanie. Niektórzy będą mogli przejść na alternatywny, mniej szkodliwy, trójwartościowy chrom. Ale eksperci twierdzą, że doposażenie firmy w jego użycie może być kosztowne… A wykończenie jest mniej estetyczne.

W przemyśle lotniczym, innym dużym użytkowniku części chromowanych w USA, chrom trójwartościowy nie spełnia specyfikacji Departamentu Obrony USA dotyczących grubości, twardości i odporności na korozję. Dlatego przemysłowi dano więcej czasu na nowe przepisy.

Przeczytaj również