Zdarza się to co 128 000 km! Twój samochód też może mieć z tym problem!

Kolizje w motoryzacji istnieją od samego początku. Większość pojazdów na drogach ma na swoim koncie jakąś obcierkę parkingową, stłuczkę lub poważny wypadek. Czy w zbiorze danych z historii samochodów, można znaleźć jakąś prawidłowość?

Zdarza się to co 128 000 km! Twój samochód też może mieć z tym problem!
Podaj dalej

Wzrost natężenia ruchu na drogach komplikuje sytuacje. Kierowcy mają różny poziom umiejętności i doświadczenia, przez co w jednym miejscu spotyka się wiele osobowości i przeżyć. Problemy dnia codziennego pochłaniają naszą uwagę i tak dochodzimy do sytuacji, w której od jakiegoś zdarzenia drogowego dzielą nas momentami metry, a nawet centymetry!

Wypadek, co 128 000 km?

Zważywszy na fakt, że każdy kierowca, nawet ten najbardziej doświadczony, może zderzyć się z nieprzyjemnym incydentem drogowym, wyniki analizy nie są zaskakujące. Przeanalizowanie raportów carVertical z lat 2021-2023 wykazało, że przeciętny używany samochód w Polsce ulega kolizji lub wypadkowi co 128 000 km. Oczywiście, dane te nie sugerują, że każde auto o przebiegu powyżej 128 000 km musi mieć na swoim koncie jakiś incydent. Tym, co można z tych danych odczytać, jest fakt, że pojazdy o takim przebiegu mają większe prawdopodobieństwo wystąpienia szkód, a z każdą wielokrotnością tego przebiegu prawdopodobieństwo rośnie.

Zdarza się to, coraz częściej!

Z analizy raportów wynika, że w 2021 r. średni przebieg pojazdu do momentu wypadku wynosił w Polsce 137 400 km, w 2022 r. – 125 628 km, a w 2023 r. – 127 875 km. Wnioskując z tych danych, można zauważyć, że samochody ulegają obecnie uszkodzeniom częściej niż kilka lat temu. Zmiana częstotliwości uszkodzeń może wynikać z pandemii, która spowodowała ograniczenie podróży, a teraz, kiedy podróżujemy częściej i dalej, liczba uszkodzeń rośnie.

konfiskata samochodu laweta
fot. freepik

Pojazd z przebiegiem powyżej 300 000 km może potencjalnie mieć na swoim koncie nawet trzy szkody. Warto zaznaczyć, że szkody te nie muszą być poważne, gdyż nawet drobne incydenty ubezpieczeniowe są w raportach klasyfikowane jako szkody. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w dalszej części raportu, dlatego kupujący powinni zwracać uwagę nie tylko na liczbę szkód, ale także na ich zakres.

Poniżej średniej europejskiej

Zgodnie z badaniami, w 2023 r. polskie samochody przejechały do momentu wypadku o 13,2% mniej kilometrów niż średnia dla UE. Sugeruje to, że Polacy częściej uszkadzają swoje samochody w porównaniu do kierowców z innych krajów, co może skłonić niektórych sprzedawców do ukrywania historii pojazdu. Rozbieżności w przebiegach „od zdarzenia do zdarzenia” są znaczne. Na Litwie, na przykład, obserwujemy nie tylko większe przerwy między szkodami, ale także wzrost bezwypadkowego przebiegu. W 2021 roku wynosił on 206 998 km, a w 2023 r. 215 059 km.

pociag-wypadek-laweta
fot. Skoda

Pamiętajmy, że używane samochody nie powinny być traktowane jak te nowe, fabryczne. Kupujący muszą być świadomi, że stan rzeczywisty pojazdu może różnić się od tego, co jest deklarowane przez sprzedającego. Szacujemy, że 52,4% używanych pojazdów ma na swoim koncie przynajmniej jedną szkodę. Dlatego sprawdzenie historii pojazdu powinno być integralnym elementem procesu zakupu samochodu – tak samo ważnym, jak jazda próbna i kontrola techniczna w warsztacie.

źródło: carVertical

Przeczytaj również