Najważniejsze zalety automatycznych skrzyń biegów
Automatyczne skrzynie biegów zapewniają samoczynną zmianę przełożenia, nie wymagającą interwencji ze strony kierowcy. Zmiana przełożenia ma miejsce w optymalnym momencie, dostosowanym do preferowanego stylu jazdy oraz charakterystyki danego silnika. Typowe skrzynie tego typu posiadają od trzech do ośmiu biegów do przodu oraz jeden wsteczny, choć niektóre mogą mieć dwa. Atutami takich rozwiązań są brak sprzęgła w samochodzie, komfort jazdy, a także połączenie hydrauliczne, a nie mechaniczne, między silnikiem i układem przeniesienia napędu, co chroni przed przeciążeniami. Wadami natomiast są większe straty tarcia, mniejsza sprawność w porównaniu do skrzynek mechanicznych, większa masa całego zespołu oraz wyższe koszty produkcji.
W ciągu ostatniego stulecia powstało wiele typów skrzyń zmieniających biegi w sposób automatyczny. Z reguły dzieli się je na skrzynie stopniowe i bezstopniowe (CVT). Do tych pierwszych należą skrzynie dwusprzęgłowe oraz najpopularniejsze „klasyczne” hydromechaniczne skrzynie biegów o obracających się osiach. W tym artykule skupimy się na „klasycznym” rozwiązaniu.
Tradycyjne skrzynie automatyczne opierają przeniesienie mocy na napędy hydrokinetyczne, w postaci sprzęgła lub przekładni hydrokinetycznej. Właściwy olej dla takiej skrzyni musi gwarantować sprawną pracę pompy, kierownicy i turbiny, co ma kluczowe znaczenie dla osiągów pojazdu, minimalnej sprawności i dynamiki jazdy.
Czy w tradycyjnym automacie opłaca się wymieniać olej?
Podstawowym zagadnieniem serwisowym jest kwestia wymiany oleju w skrzyniach automatycznych. W przypadku przekładni CVT i dwusprzęgłowych procedury serwisowe są jasne, ale w przypadku klasycznych automatów pojawiają się kontrowersje dotyczące techniki wymiany oleju. Istnieją dwa podejścia: podstawowe i dynamiczne. To drugie polega na przepływie starego i nowego oleju podczas pracy zespołu napędowego, aby jak najwięcej starego oleju zastąpić nowym. W przypadku wymiany klasycznej w skrzyni pozostaje znaczna ilość starego oleju, który nie może być całkowicie spuszczony.
Najlepiej jest stosować produkty, które są wysokiej jakości olejami do przekładni automatycznych, wykonanymi w technologii syntetycznej. Zapewniają bardzo płynną zmianę biegów i oszczędność w zużyciu paliwa dzięki niskiej lepkości. Są odpowiednie dla większości nowoczesnych automatycznych przekładni.
źródło: TotalEnergies