Część rozwiązań w motoryzacji jest z nami od bardzo wielu lat. Automatyczne skrzynie biegów, klimatyzacja czy radio. Najczęściej jako kierowcy niestety pomijamy rzeczy związane z naszym komfortem jazdy i bezpieczeństwem. Przez stopniowe zużywanie się amortyzatorów przestajemy wyczuwać, że ich efektywność w pracy spada i zaczynamy dostrzegać problemy dopiero, jak nadają się one do wymiany. Podobnie jest z innymi podzespołami.
Automatyczna skrzynia biegów – wygoda i odpowiedzialność
Współcześnie automatyczne skrzynie biegów montuje się przede wszystkim ze względów ekologicznych. Producenci chcą mieć możliwie największą kontrolę nad emisją spalin. Przez komputerowe sterowanie przełożeniami, uzyskanie określonego efektu jest dużo łatwiejsze. Niejako skutkiem ubocznym kolejnych restrykcji jest wygoda klientów, ponieważ w miejskich korkach automatyczna skrzynia biegów jest bardzo pomocna. Jednak użytkowanie takiego podzespołu związane jest z dużą odpowiedzialnością, za jego sprawność. Wszelkie zaniedbania mogą okazać się bardzo drogie w naprawach.
Kierowcy nie zauważają zużycia tego podzespołu!
Automatyczna skrzynia biegów daje bardzo subtelne sygnały, że dzieje się z nią coś złego. Zaczyna delikatnie „przeciągać” biegi, dodatkowo redukuje z minimalnie większym opóźnieniem lub zaczyna szarpać przy wolniejszej jeździe. Te wszystkie objawy mogą umknąć naszej uwadze, gdy jesteśmy myślami przy wielu innych sprawach dnia codziennego.
Trzeba mieć świadomość, że nie ma automatycznych dwusprzęgłowych skrzyń biegów, które są w stu procentach bezobsługowe. Niezależne serwisy mechaniczne wyspecjalizowane w naprawach tych podzespołów są dosyć zgodne. Pierwsze objawy zużycia pojawiają się po około 150 000 km. Dlatego jest to dobry moment na wymianę oleju w automatycznej przekładni.
Regularne diagnozowanie i doglądanie automatycznej skrzyni biegów jest dodatkowym kosztem serwisowym, jednak w dłuższej perspektywie bardzo opłacalnym. Wydatki związane z kapitalnym remontem automatycznej skrzyni biegów lub jej wymianą na inny egzemplarz oscylują na poziomie tysięcy złotych za samą część, bez kosztów pracy mechanika.
źródło: TotalEnergies