Też popełniasz te błędy?
Nie znam kierowcy, który by się przyznał do tego, że często popełnia błędy. Nie znam nikogo, kto otwarcie twierdzi, że jest złym kierowcą. Wszyscy mamy przekonanie odnośnie tego, że my jesteśmy tymi dobrymi, a pozostali nie potrafią jeździć. Istnieje coś takiego, jak zasada Pareta, zwana też czasami zasadą 80/20. Opisuje ona nie tylko wiele zjawisk z obszaru ekonomii, czy zarządzania, ale też w wielu przypadkach życia codziennego. Na czym polega owa zasada Pareta? To bardzo ciekawe.
O co chodzi w zasadzie 80/20? Podajmy sobie pewne przykłady, które podpowiada „Wikipedia”. 20% klientów przynosi 80% zysku. 20% powierzchni dywanu odpowiada za 80% jego zużycia. Co jeszcze? 20% ubrań nosimy przez 80% czasu… 20% kierowców powoduje 80% wypadków. Teraz pewnie każdy z was sobie pomyślał – kurczę, coś w tym jest! Prawda? Jaki to ma związek z tematem, który poruszyłem? Jeśli by nieco przekształcić zasadę Pareta, dostaniemy odpowiedź na to, jakich mamy kierowców na drogach.
20% kierowców na drogach potrafi odpowiednio korzystać z samochodu. Problem w tym, że pozostałe 80% myśli, że jest w tych 20%… I mam wrażenie, że dokładnie tak jest. Każdy z nas myśli, że jest znakomitym kierowcą, a reszta to zawalidrogi, które nie potrafią jeździć. Uważamy się za doskonałych kierowców, a nie znamy podstawowych zasad ruchu drogowego. Myślimy, że jesteśmy z tych lepszych… a codziennie narażamy się na ogromne koszty, ponieważ nie potrafimy odpowiednio korzystać z samochodu.
Nawyki, które będą kosztować…
Twierdzicie, że kierowcy nie mają żadnych złych nawyków? A trzymanie nogi na pedale sprzęgła? O tym napisano już epopeje. Życzę powodzenia wszystkim, którzy to robią. Naprawa będzie na pewno przyjemna. A gwałtowne, szybkie puszczanie sprzęgła przy ruszaniu? Identyczna sytuacja. Wiele osób myśli – nie wiedzieć dlaczego – że im szybciej puszczone sprzęgło przy ruszaniu, tym lepiej. Nic bardziej mylnego – jest dokładnie odwrotnie. Nie mówiąc o gwałtownym zwiększaniu obrotów podczas puszczania sprzęgła.
Jest też spora różnica między jazdą ekonomiczną, a jazdą na zbyt niskich obrotach. Wielu osobom wydaje się, że im niższe obroty, tym niższe spalanie. Do pewnego stopnia tak, natomiast w pewnym momencie, obroty mogą być po prostu zbyt niskie. Samochód zaczyna się „dusić” – to autostrada do uszkodzenia skrzyni biegów. A ilu z was opiera rękę na lewarku skrzyni biegów? Według wielu to chyba fajnie wygląda, albo jest wygodne – nie wiem. Identyczna sytuacja – naprawa będzie kosztowna.
Złe nawyki
To zaledwie krótki wycinek złych nawyków, które posiadają kierowcy. Tak naprawdę takich z pozoru małych i nieznaczących kwestii jest mnóstwo. A później wszyscy się dziwimy, skąd pojawiają się koszty? Dlaczego co chwilę musimy jeździć do mechaników i zostawiać u nich wypłatę? A no właśnie może dlatego, że na takie małe i z pozoru nieznaczące kwestie nie zwracamy uwagi? Może dlatego, że wydaje nam się, że jesteśmy wśród tych 20%, a tak naprawdę jesteśmy średniakiem pośród pozostałych 80%?