Obecnie technologia produkcji oświetlenia samochodowego znajduje się na bardzo wysokim poziomie. W przeszłości ksenon był szczytowym osiągnięciem. Dzisiaj z dużą łatwością można spotkać oświetlenie, które w całości wykorzystuje rozwiązania typu LED. Coraz większą popularnością cieszą się także reflektory LED Matrix oraz zbudowane na podstawie laserowej wiązki.
Potrzeba modernizacji
Średnia wieku samochodu osobowego w Polsce przekracza dekadę. Przez ten czas wiele się zmieniło, dlatego kierowcy chcą, żeby ich auta były nowocześniejsze. Pojawia się chęć modernizacji pojazdu, aby miał on cechy modelu po liftingu lub wręcz nawiązywał stylistycznie do najnowszych projektów marki. Jednym z najłatwiejszych sposobów na odświeżenie wyglądu samochodu, jest modyfikacja oświetlenia. Wymiana całych reflektorów lub wyłącznie żarówek potrafi odjąć kilka lat. Niestety zdarza się tak, że ingerencja w ten element wyposażenia oznacza komunikat o przepalonej żarówce.
Komunikat o przepalonej żarówce po zmianie oświetlenia
Żarówki w technologii LED poprawiają parametry wiązki światła i ogólny odbiór samochodu. Dlatego tak chętnie montuje się je w wielu pojazdach. Niestety zdarza się, że auto z instalacją elektryczną CAN po przeprowadzeniu takiej modyfikacji wyświetla komunikat o przepalonej żarówce. Mimo że reflektory wraz z żarówkami są sprawne. Jeśli skasowanie błędu przy pomocy komputera nie zdaje egzaminu, trzeba zastanowić się nad montażem adapterów.
Adaptery LED CANbus – specjalnie zaprojektowane oporniki. To niewielkie urządzenia elektroniczne instalowane między żarówką LED a instalacją elektryczną pojazdu. Rezystancja adapterów została dobrana tak, aby łącznie z żarówką LED wygenerować rezystancję zwykłej żarówki, co pozwala na skuteczne „oszukanie” instalacji CAN. W ten sposób komunikat o przepalonej żarówce znika. Warto zdawać sobie z tego sprawę, jeśli spotykamy się z takim problemem.
źródło: Philips