Ten nowy sedan ma wszystkie papiery na sukces
Nowy sedan kuszący ceną i parametrami zmierza z Chin do Europy. Changan zamierza uczynić Rosję swoją drugą ojczyzną, jednak nie będą na tym poprzestawać. W tym roku producent rozpocznie sprzedaż łącznie ośmiu nowych modeli w tym kraju.
Pierwszy kwartał tego roku w Rosji zakończył się sprzedażą 153 477 nowych samochodów. Porównując z analogicznym okresem ubiegłego roku oznacza to spadek o 44,7%, co w porównaniu do spadków rzędy 60 czy 80%, które również miały miejsce, nie jest już tak fatalnym wynikiem.
W zeszłym roku o tej porze sprzedaż nowych samochodów w kraju spadła niemal do zera, więc eksperci spodziewają się, że pod koniec grudnia łączna rejestracja na ten rok zakończy się 12-procentowym plusem. W porównaniu z rokiem 2021, kiedy swoich właścicieli znalazło 1,6 mln nowych aut, to nadal będzie to mniej więcej połowa ówczesnej sprzedaży.
Ekspansja na zachód już się dzieje
Po pierwszym kwartale rosyjski AvtoVAZ pozostaje dominującą siłę, choć łączna liczba chińskich samochodów jest odrobinę wyższa. Tym samym Chińczycy mogą zacząć myśleć o Rosji jako o swojej drugiej ojczyźnie, przynajmniej w kontekście branży motoryzacyjnej. Producent samochodów Changan jest obecnie najmniejszym członkiem chińskiej „Wielkiej Czwórki”, ponieważ pod względem sprzedaży pozostaje w tyle za SAIC, FAW i Dongfeng. Między innymi dlatego, że skierowany jest przede wszystkim do rodzimej publiczności.
Od tego roku zaczyna się to jednak zmieniać. Changan postanowił wykorzystać fakt, że ma bezproblemową drogę do klientów w Rosji. Obecne portfolio, składające się głównie z SUV-ów, zamierza więc rozszerzyć w tym kraju o osiem dodatkowych modeli. Te nie zostały jeszcze zaimportowane i będą kierowane dalej na zachód.
Będzie także liftback, SUV, czy elektryk
Do Europy zawita więc sedan Eado Plus, Alsvin, Raeton Plus, czy liftback Lamore. Pojawią się również SUV-y CS75 Plus i Uni-T, a także pick-up Hunter Plus. Co gorsza, planowane jest również przybycie samochodu elektrycznego Avatr 11. W swojej ojczyźnie dostępny jest on z akumulatorami o pojemności aż 116,8 kWh i mocy 578 koni mechanicznych. Finalnie Rosjanie będą więc mogli kupić znacznie więcej, niż zaoferowałaby im np. Škoda Enyaq.
Wspomniany sedan Eado Plus jest bezpośrednim konkurentem Skody Octavii. Mierzy 4730 mm długości i 2700 mm rozstawu osi. W swojej ojczyźnie jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi o mocy 128 lub 158 KM. Moc przenoszona jest na drogę za pomocą 8-stopniowego automatu. Z chińską ceną w postaci 42 000 zł, Skoda nie ma zbyt wielu argumentów po swojej stronie.