Spoglądając na rynek europejski (największych 30 rynków, w tym polski) w 2022 r. doszło do przełomu. Po raz pierwszy w historii na podium znalazł się SUV. Na Starym Kontynencie nadal świetnie sprzedają się hatchbacki, ale SUV-y zdobywają coraz większy udział. W ubiegłym roku najlepiej sprzedawał się hit francuskiego rynku Peugeot 208 (206 816 szt.), który pokonał Dacię Sandero (200 550 szt.). Na trzecim miejscu znalazł się najlepszy spośród SUV-ów.
Który SUV rządzi w Europie?
To miano wywalczył Volkswagen T-Roc, któremu Jato Dynamics naliczyło 181 153 nowe rejestracje. To przełom także dla samej marki, bo od lat najlepiej sprzedającym się autem (nie tylko w koncernie, ale i w Europie) był Volkswagen Golf. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od stycznia do grudnia 2022 r. w naszym kraju sprzedano 7 755 szt. tego modelu. Jednak jego wyniki to głównie zasługa popularności w Europie Zachodniej.
Oprócz tego, że pojazd ma odpowiednie gabaryty SUV-a, jest też względnie tani. Ceny w Polsce zaczynają się od 115 590 zł brutto. Nadal dostępne są wersje z oszczędnymi silnikami Diesla, które w trasie (cykl wysoki) spalają katalogowo tylko 4,1 l/100 km. To pozwala na pokonanie grubo ponad 1000 km na jednym tankowaniu. Poza tym T-Roc charakteryzuje się dość klasyczną, ale wciąż atrakcyjną sylwetką.
Kto w top 5?
Pojedynek o kolejne miejsca na podium SUV-ów był bardzo zacięty. Drugie miejsce wyłoniono różnicą 1155 szt. na korzyść Hyundaia Tucsona (150 803 szt.). W pokonanym polu, ale z bardzo dobrym wynikiem (149 648 szt.) znalazła się Dacia Duster. Czołową piątkę skompletowali Peugeot 2008 (141 471 szt.) i najpopularniejsze auto elektryczne w Europie, czyli Tesla Model Y (138 128 szt.).