To idealny SUV za takie pieniądze
Używany SUV Mercedesa już po kilku latach traci dramatycznie na wartości. Za samochody niemieckiego producenta zazwyczaj trzeba zapłacić krocie – wszak to synonim wysokiej jakości i niezawodności. Ale wszystko zależy od tego, skąd pochodzi dany model. W przypadku samochodów produkowanych poza Europą samochody nie są aż tak dobre. To jednak oznacza, że klasę GLB można kupić za naprawdę dobre pieniądze.
W czerwcu 2019 roku Mercedes zaprezentował nowego kompaktowego luksusowego SUV-a o oznaczeniu GLB. Choć ma tą samą platformę MFA2, co klasa A lub GLA, rozstaw osi zwiększył się o 10 cm w porównaniu z tymi modelami. Przy długości 4,63 metra jest zatem tylko o 22 mm krótszy od GLC. W pewnym sensie doskonale wypełnia lukę na rynku. W samym 2020 roku Mercedes sprzedał 105 432 egzemplarzy, a Chińczycy stanowili ponad połowę rejestracji.
Choć ten SUV jest wciąż bardzo młody, nie jest problemem spotkać go na rynku aut używanych. Potwierdzają to niemieccy dziennikarze z Auto Bilda, którzy testowali GLB 200d 4Matic. Jego pierwszy i jedyny właściciel kupił go w styczniu 2021 roku, kiedy za 150-konnego diesla zapłacił blisko 300 000 zł. Cena była wysoka za sprawą pakietu AMG, diodowych świateł, czy skórzanej tapicerki i panoramicznego dachu. Po przejechaniu 89 616 kilometrów, samochód został wystawiony za 38 790 euro (180 000 zł).
Nawet słabszy Diesel jest godny uwagi
W ciągu dwóch lat samochód stracił więc naprawdę dużo na wartości. Samochody z rocznika 2020 można kupić już nawet za 140 000 zł – przy niższym przebiegu. To naprawdę kusząca propozycja, choć w tym przypadku trzeba liczyć na nieco mniej wypasiony wariant GLB 180d, który rozwija zaledwie 116 KM.
Ponieważ ten Mercedes jest stosunkowo młody, pełne dane na temat jego awaryjności nie są jeszcze dostępne. Właściciele benzynowych wersji narzekają jednak na wyższe niż deklarowane spalanie. Problemem są także wysokie koszty serwisu, dlatego warto pomyśleć o przedłużonej gwarancji. Wielu klientów nie jest przekonana faktem, że Mercedes ten powstaje w Meksyku lub Chinach. Często słyszymy o kiepskiej jakości spasowaniu paneli nadwozia, czy o łuszczących się częściach – zarówno wewnątrz jak i zewnątrz. Mercedes poprawił wiele z tych problemów po dwóch latach od rozpoczęcia produkcji.
Samochód ma jednak bardzo dużo plusów. 2-litrowy diesel jest idealną jednostką dla SUV-a, zwłaszcza w połączeniu z napędem na wszystkie kola. Zużycie poniżej 6 l/100 kilometrów, nawet przy 19-calowych felgach AMG, to świetny wynik. Choć miejsce pochodzenia samochodu jest źródłem problemów, ceny rekompensują to z nawiązką.