Tani diesel w sedanie wciąż modny
Choć ceny oleju napędowego są wysokie i mogą być jeszcze większe, diesel nadal ma się dość dobrze. To efekt tego, że nowoczesne wysokoprężne silniki potrafią zużywać absurdalnie mało paliwa. W efekcie diesel zużywający 4 l oleju napędowego na 100 km nadal jest ciekawą opcją. Zwłaszcza w Turcji, gdzie za ON płaci się w przeliczeniu średnio 5,40 zł/l. Jeśli dodamy do tego niską cenę zakupu, to mamy idealny przepis na hit sprzedaży na dużym rynku.
Turcja to bardzo ciekawy rynek samochodowy, na którym wciąż sporą popularnością cieszą się sedany. Jednak w minionym roku doszło do przełomu, bowiem SUV-y miały tam większy udział w rynku (27,3 proc.) niż sedany (26,6 proc.). Jest to dosyć nieoczywiste, jeśli spojrzymy na najlepiej sprzedające się modele na tym rynku. Zdecydowanym zwycięzcą 2022 r. okazał się Fiat Egea (u nas znany jako Tipo), któremu naliczono 97 100 rejestracji. Najpopularniejszy był oczywiście sedan, który w wersji z 1,3-litrowym dieslem spala 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym. Na jednym baku może przejechać nawet 1250 kilometrów. Ceny auta zaczynają się tam w przeliczeniu od ok. 86,5 tys. zł.
Druzgocąca przewaga
Skalę przewagi taniego sedana Fiata pokazuje wynik drugiego modelu w wynikach sprzedaży, czyli Renault Clio. Popularny hatchback miał ponad 2-krotnie słabszy rezultat, bo sięgnięto po niego 41 600 razy. Na trzecim stopniu podium znalazł się – nie, nie SUV – pakowny Ford Tourneo Courier (34 700 szt.). SUV-a próżno szukać też w pierwszej piątce, którą uzupełniają sedany: Toyota Corolla (31 200 szt.) i Renault Megane (28 900 szt.). Najpopularniejszym SUV-em w Turcji była Dacia Duster z liczbą 25 000 rejestracji. O tym jak wielki jest rynek w Turcji niech świadczy fakt, że dziewiąty w zestawieniu Fiat Fiorino sprzedał się tam w większej liczbie sztuk ((21 700) niż bestsellerowa Toyota Corolla w Polsce (21 365).