W dobie podwyżek wszystkiego to dla kierowców spore oszczędności
Na wydatkach na tankowanie można zaoszczędzić, wystarczy właściwa eksploatacja, by wizyty kierowców na stacjach były rzadsze. Codzienna dbałość o kluczowe elementy wpływające na zapotrzebowanie na paliwo ma spory wpływ na to, ile im pieniędzy pozostaje im w portfelach. W tej kwestii kierowcy, często nieświadomie popełniają sporo błędów.
Tymczasem paliwo, choć nie zdrożało znacznie z dniem 1 stycznia, to wciąż nie jest tanie. Nadchodzące kolejne sankcje nie sprawią, że stanieje. Wręcz przeciwnie. Dlatego wiedza o tym, co jest błędem w codziennej eksploatacji, jest kluczowa dla przyszłych oszczędności. Te pozwalają przejechać na baku większą ilość kilometrów.
To kluczowy parametr dla silnika i zużycia paliwa
Kierowcy często nie mają świadomości, że wystarczy jedno zaniedbanie, by w samochód zaczął generować dodatkowe koszty. Zapotrzebowanie na paliwo może stać się znacznie wyższe, co biorąc pod uwagę ceny diesla i benzyny jest ostatnim, czego mogą chcieć kierowcy.
Kluczem do oszczędności jest unikanie sytuacji, które mają wpływ na nadmierne zużycie paliwa. W związku z tym konieczne jest zwrócenie uwagi na poziom i jakość oleju w swoim samochodzie. Kierowcy zbyt rzadko to robią, a ma on ogromne znaczenie.
Ważne jest także, by był zgodny ze standardami, jakie określił producent. Nie bez potrzeby w instrukcji do samochodu wspomina o konkretnym rodzaju. To dlatego, nie wszystkie oleje silnikowe są kompatybilne z każdym rodzajem silnika. Niektóre wymagają specjalnych smarów, aby w pełni wydajnie pracować.
Jeśli silnik nie dostaje tego, czego potrzebuje, pochłania więcej energii. Praca z nieodpowiednim rodzajem oleju, będzie skutkować tym, że będzie cię prosił o zwiększenie objętości paliwa w baku. Dlaczego tak się dzieje?
Jeden parametr środka smarnego jest kluczowy dla kierowców
Dlaczego warto brać pod uwagę specyfikację oleju , o jakiej mówi producent? Oprócz utrzymywania smarowania silnika i płynnej pracy olej silnikowy może mieć istotny wpływ na oszczędność paliwa i ogólne osiągi samochodu. Wydatki na paliwo można ograniczyć, gdy ma on właściwą lepkość.
Przemieszczanie zbyt gęstego płynu przez silnik pochłania więcej energii z powodu tarcia w kluczowych miejscach, takich jak pompa olejowa i tłok. Dlatego kupując olej, kierowcy powinni zwrócić uwagę na kilka ważnych liczb, które mówią o lepkości oleju.
Na przykładzie oleju 05W-20, to kod odnoszący się do temperatury zewnętrznej, w jakiej olej zachowuje swoje właściwości. Litera W (zima) wraz z poprzedzającą ją liczbą dotyczą warunków zimowych, czyli niskich temperatur. Pozostała część kodu – wysokich. Jeśli chodzi o „parametr zimowy”, to można go spotkać z takimi wartościami, jak 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W. Im niższa wartość liczbowa, tym łatwiejszy rozruch silnika na mrozie. Im większa po “W”, tym olej zachowuje większą lepkość w wysokich temperaturach.
Współcześnie nie stosuje się już produktów jednosezonowych, dostosowanych do pory roku. W sklepach dostępne są wyłącznie oleje wielosezonowe, W latach 90’tych najczęściej stosowano oleje 20W-50 i 10W-30. Dziś ich miejsce zajęły smary z oznaczeniem 05W-20, a nawet 0W-20 w silnikach nowszego typu pojazdów.
Zwrócenie uwagi na specyfikację oleju, a nie jego korzystną cenę i regularne sprawdzanie jego poziomu w silniku jest kluczowe.
Na pewno musisz to zrobić, zanim wyruszysz w daleką podróż. Regularna kontrola zaś tylko pomoże, a nie przeszkodzi w generowaniu oszczędności na tankowaniu. Dobrze dobrany olej poprawia efektywność paliwową samochodu. Kierowcy rzadziej odwiedzają stacje paliw, co w dobie wysokich kosztów utrzymania jest bardzo ważną kwestią. Tańszy “no name” jest w efekcie dużo droższy w użytkowaniu.
NIE PRZEGAP
Olej w skrzyni biegów. Sprawdź jaki wybrać i czy może to być zamiennik