Jakie SUV-y wybierają zwykli Polacy?
Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo nie wystarczy spojrzeć na ogólne dane z bazy CEPiK. Jak wynika z zestawienia IBRM Samar, aż 71,04 proc. zakupów nowych aut w Polsce to rejestracje flotowe (na firmę). To, co bardziej rzuca rzeczywisty obraz sytuacji jest zawarte w rejestracjach klientów indywidualnych. To bowiem auta rejestrowane na siebie są zazwyczaj tymi, które Polacy wykorzystują do własnego użytku.
W ostatnich latach zwycięzca wśród SUV-ów był znany niemal na początku roku. Była to bowiem Dacia Duster, która dzięki niskiej cenie przekonała do siebie mnóstwo klientów. Jednak Polacy w tym roku coraz częściej poszukiwali czegoś więcej. Znakomite wyniki osiągały auta ze średniej półki cenowej. Sensacją początku roku była Kia Sportage, która toczyła bój z Dacią Duster. Ostatecznie okazało się, że tę dwójkę pogodził ktoś inny (a raczej coś innego).
Oto najczęściej kupowany nowy SUV w Polsce
Z danych zebranych przez IBRM Samar dowiedzieliśmy się, że rzutem na taśmę 2022 r. w kategorii SUV-ów wygrała Toyota Yaris Cross. Kompaktowy tzw. B-SUV zaliczył piorunującą końcówkę roku. Z liczbą 5 577 rejestracji wygrał nie tylko wśród SUV-ów, ale i klientów indywidualnych. Nic dziwnego, bo klienci ustawiają się po to auto w kolejkach. To wzbudzająca jeszcze większe zaufanie odmiana bestsellerowego Yarisa, który jako SUV spala nawet jedyne 4,4 l benzyny na 100 km. Ważna jest tu także dostępność oraz niska cena (od 90 900 zł).
Druga w zestawieniu najczęstszych wyborów klientów indywidualnych była poskromiona Dacia Duster. Ten budżetowy model zakończył rok z liczbą 5 349 rejestracji indywidualnych. Mało brakowało, aby całe podium tej grupy nabywczej opanowały SUV-y. To jednak uniemożliwił dobry finisz zwykłej Toyoty Yaris (hatchbacka), który zamknął 2022 r. z 5 282 rejestracjami indywidualnymi. W ostatniej chwili podium wymknęło się rewelacji tego roku, jakim była Kia Sportage. Trzeci SUV wśród klientów indywidualnych znalazł w tym roku 5 061 chętnych w tej grupie. Warto zauważyć, że aż 4 modele przekroczyły liczby 5 000 rejestracji. Piąta wśród klientów indywidualnych Dacia Sandero miała 3 614 rejestracji „prywatnych”.
Źródło danych: IBRM Samar