W świecie motoryzacji można usłyszeć mnóstwo historii o tym, że po zaświeceniu się kontrolki z napisem check engine w zasadzie nic się nie wydarzyło. I w bardzo wielu przypadkach jest to prawda, ponieważ dochodzi do krótkotrwałej nieprawidłowości w pracy jednostki napędowej, która jest pozbawiona dalszych konsekwencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy równocześnie z pojawieniem się ostrzeżenia zaczynamy dostrzegać szereg objawów usterki.
Zwiększone zużycie paliwa
Oczywiście zwiększone zużycie paliwa jest relatywnie powszechnym objawem usterki i może mieć różne przyczyny. Zdarza się ono przy awarii sondy lambda albo niesprawności przepływomierza. W omawianym przypadku chodzi tutaj o złą pracę układu wtryskowego. Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka check engine i zaobserwujemy zwiększone spalanie, koniecznie należy zainteresować się tym elementem w silniku.
Czarny dym z układu wydechowego
Drugim powszechnym objawem uszkodzonych wtrysków paliwa jest czarny dym z układu wydechowego. Jeśli podczas przyspieszania nasz samochód zostawia za sobą chmurę gęstego czarnego dymu, warto zastanowić się, czy aby nasze wtryski w silniku są sprawne. Zwłaszcza jeśli towarzyszy temu świecąca się lampka check engine.
Charakterystyczne stukanie wtrysków
Najbardziej trafnym objawem, że z naszymi wtryskami dzieje się coś nie tak, jest ich charakterystyczne stukanie. Jest ono słyszalne przede wszystkim na biegu jałowym na postoju. Może wystąpić również przy instalacji LPG, jednak w przypadku jednostek napędowych zasilanych benzyną lub olejem napędowym powinno być czymś, co należy skonsultować w serwisie. Szczególnie w połączeniu z informacją o check engine na tablicy rozdzielczej.
Czym grozi długotrwała jazda z uszkodzonymi wtryskami?
Przede wszystkim jazda z uszkodzonymi wtryskami należy do mało komfortowa. Przerywający silnik, czarny dym za pojazdem, problemy z uruchomieniem motoru czy brak mocy sprawiają, że sami będziemy chcieli to naprawić. Jednak w skrajnych sytuacjach długotrwała jazda z taką usterką może prowadzić do zniszczenia sondy lambda, wzrostu paliwa, uszkodzenia filtra cząstek stałych, a także wypalenia się tłoków. A wszystkie z tych problemów są kosztowne w naprawach.