Wygra droższy SUV czy tańszy?
Z danych IBRM Samar wynika, że obecnie najczęściej sprzedawanym SUV-em w Polsce jest Kia Sportage. Na koniec października ten model ma już 9 640 rejestracji, a najlepszą passę miał w pierwszej części tego roku. Jednak w trzecim kwartale sporo nadrobiła Dacia Duster, która od lat jest najchętniej wybieranym SUV-em nad Wisłą. Nowa wersja Dustera świetnie zaczęła też czwarty kwartał i po październiku ma na koncie 9 223 rejestracje.
To bardzo ciekawe, że taką batalię toczą SUV-y z dwóch różnych półek cenowych. Dacia Duster to najtańszy SUV w Polsce, bowiem jego ceny zaczynają się od 67 800 zł. Kia Sportage kosztuje z kolei od 119 900 zł, czyli ok. 44 proc. więcej niż budżetowa propozycja koncernu Renault. Mimo to, nawet wśród klientów indywidualnych Kia Sportage ma imponujące wyniki. Przez pierwszych 10 miesięcy liczba rejestracji w tej grupie nabywców osiągnęła 4 429 szt. Wśród prywaciarzy na prowadzeniu jest już jednak Dacia Duster z 4 571 rejetracjami.
Rywalizacja obu modeli będzie nas zapewne emocjonować do końca roku. W obecnej sytuacji wydaje się, że nieco łatwiej może mieć Duster. Niska cena oraz fabryczna instalacja LPG (na pełnym zbiorniku benzyny i gazu można zrobić ok. 1500 km!) mocno działa na wyobraźnię. Jednak innowacyjna Kia Sportage także cieszy się niesłabnącą popularnością. W październiku Dusterów sprzedano o 303 szt. więcej niż Sportage’y. W zestawieniu rocznym różnica wynosi 417 egzemplarzy, a do końca roku pozostały 2 miesiące.
Które samochody sprzedają się najlepiej w Polsce?
Niemniej to jeszcze nie czas, w którym SUV-y totalnie zdominowały polski rynek. Nad Wisłą nadal świetną sprzedaż notują auta kompaktowe. Ten rok w cuglach zapewne wygra Toyota Corolla, który po 10 miesiącach 2022 r. ma już 17 485 rejestracji (głównie firmowych). Druga w zestawieniu Toyota Yaris ma na koncie 10 232 rejestracje. Dopiero za nimi jest trio SUV-ów, czyli wspomniane Kia Sporatege (9 640), Dacia Duster (9 223) i najpopularniejszy SUV we flotach – Toyota RAV4 (9 106).
Nikogo nie powinno zdziwić, że Toyota to także lider polskiego rynku, który jako pierwszy i zapewne jedyny osiągnął w tym roku barierę 60 tys. rejestracji (60 600). Druga Skoda ma ich 33 812, a na trzecim stopniu podium znajduje się Kia (28 767). Blisko czołówki są jeszcze Volkswagen (25 580) i Hyundai (22 870).
Źródło: IBRM Samar