Segment diesla
Silniki Diesla emitują sporo szkodliwych związków, które trudno ograniczyć nawet najnowszymi technologiami. Z racji nagonki ekoaktywistów czy Unii Europejskiej producenci aut osobowych coraz częściej stawiają na silniki benzynowe. Promują jednocześnie alternatywne rodzaje napędów, zwłaszcza elektryczne.
Jednak o takie alternatywy trudno jest w przypadku aut dostawczych. Oczywiście są już na rynku dostawczaki i ciężarówki elektryczne, ale ich możliwości nie pasują do każdego biznesu. Względnie krótkie zasięgi i dość długie ładowanie przeraża wielu przedsiębiorców. Co prawda w wielu przypadkach wystarczy lekka reorganizacja, ale fakt faktem, że w tym segmencie diesel jest królem.
Ten diesel kosi konkurencję
Obecnie w Polsce rynek samochodów dostawczych ma zdecydowanego dominatora. To Renault Master, oczywiście na diesel, którego w tym roku kupiono już 6 593 szt. Nowy dostawczak ma lepsze wyniki niż osobowe Dacia Duster (5 840 szt.), Hyundai Tucson (6 193), a nawet Toyota C-HR (6 415). Takie osobówki jak Skoda Octavia (4 891) czy Volkswagen T-Roc (4 862) mogą na razie pomarzyć o takim wyniku po 7 miesiącach tego roku.
Przewaga Mastera nad drugim w zestawieniu dostawczaków Iveco Daily wynosi ponad 2 000 egzemplarzy (4 207 szt.). Obecny pojedynek o modelowe podium wygrywa Mercedes Sprinter (2 380), wyprzedzający Fordy Transit (2 170) i Transit Custom (1 328). Jednak to właśnie Ford jest drugą siłą po Renault jako marka w tym segmencie. Francuski koncern sprzedał w 2022 r. 8 462 auta dostawcze, a Ford 5 069 szt. Amerykańska marka ma bezpieczną przewagę nad trzecim Iveco, którego wyniki generuje jedynie Daily (4 207 szt.).
Ford przełamuje Renault
Co ciekawe, Ford jako pierwszy w tym roku przełamał serię zwycięstw Renault w miesięcznych zestawieniach. W lipcu 2022 r. Ford sprzedał 987 dostawczaków, a Renault 956. Trzeci wynik należał do Mercedesa (462), a top5 uzupełnili Fiat (399) i Iveco (397). Lipiec nie należał do tłustych miesięcy, bo najchętniej wybierany Renault Master miał tylko 810 nowych rejestracji. Drugi był Ford Transit (557), a trzecie Iveco Daily (397).