Od stycznia do lipca w Polsce sprzedano 247 119 nowych samochodów osobowych, czyli o 12,1 proc. mniej niż przed rokiem. Z danych IBRM Samar wynika, że zdecydowanie najczęściej rejestrowanym autem jest akurat nie SUV, a kompaktowa Toyota Corolla. Po 7 miesiącach licznik dobił do 12 555 szt., ale aż 10 824 szt. (86,21 proc.) to zakupy firmowe. Klienci indywidualni wybierają dla siebie zupełnie inne samochody.
Jakie auta Polacy rejestrują na siebie?
Liderem prywatnych rejestracji w liczbie 3 291 szt. jest nowa Kia Sportage. To aż 45,8 proc. ogólnego wyniku tego modelu (7 186), co sprawia, że ten SUV to drugie najpopularniejsze auto w kraju i najchętniej wybierany SUV w Polsce. Drugie miejsce wśród „prywaciarzy” zajmuje Dacia Duster (3 159), której rejestracje „na siebie” stanowią aż 54,09 proc. całej sprzedaż (5 840).
Podium wśród klientów indywidualnych uzupełnia kompaktowy SUV Toyota Yaris Cross (3 067), która wyprzedziła tradycyjnego Yarisa (3 045). Jednak to hatchback z łączną liczbą 7 016 sprzedanych egzemplarzy zajmuje trzecie miejsce w ogólnym rankingu. Jest to zreszą jedyny nie-SUV w pierwszej piątce prywatnych rejestracji, które kompletuje Hyundai Tucson (2 546).
Na co stawiają floty?
Klienci firmowi decydują się na zupełnie inne modele. Za bezkonkurencyjną Toyotą Corollą plasuje się bowiem Hyundai i30 z 4 874 rejestracjami na firmę przy 941 prywatnych. Na trzecim miejscu plasuje się najpopularniejszy firmowy SUV, czyli Toyota RAV4 (4 421/6 810), która w ogólnym rankingu jest na P4.
Czwarta lokata należy do legendy flot – Skody Octavii. Czeska marka sprzedała dla firm 4 353 egzemplarze, a dla klientów indywidualnych ledwie 538. Piąte miejsce zarówno wśród firm, jak i łącznym zestawieniu zajmuje Toyota C-HR (4 191/6 415). Czołową dziesiątkę ogólnego zestawienia zamyka najpopularniejszy SUV w Europie, Volkswagen T-Roc. Polski wynik 4 862 szt. nie pozwala na sklasyfikowanie w top5 żadnej z głównych grup klienckich.
Toyota gniecie rywali
Podsumowując sprzedaż poszczególnych marek, to zdecydowanym dominatorem polskiego rynku jest Toyota. Wynik 43 812 rejestracji jest prawie dwa razy większy niż drugiej w zestawieniu Skody (21 956). Próg 20 tys. egzemplarzy przekroczyła jeszcze tylko Kia (20 647), która wyprzedza Volkswagena (18 702) i siostrzanego Hyundaia (17 053).
Marki premium jak BMW (14 058) czy Mercedes (13 278) sprzedają się lepiej niż wszystkie Dacie (11 915). Dobre wyniki Audi (10 863) i Forda (10 744) pozwalają tym markom na obecność w pierwszej dziesiątce.