Rajd Rzeszowski – historia
Historia Rajdu Rzeszowskiego sięga jeszcze poprzedniego stulecia. W 1999 roku zawodnicy rywalizowali na trasach rundy Pucharu PZM. Najszybsi na odcinkach byli korzystający z Volkswagena Golfa Kit Cara Tomasz Kuchar i Maciej Szczepaniak. W 2002 roku impreza na stałe dołączyła do kalendarza mistrzostw Polski. Dwukrotnie, w latach 2016 i 2017 na podkarpackich oesach walczyli najlepsi kierowcy Starego Kontynentu.
Dobre wspomnienia z Rajdu Rzeszowskiego ma obecny kierowca ORLEN Team: Kacper Wróblewski. W Rzeszowie zadebiutował w 2012 roku w rundzie Rajdowego Pucharu Polski, której niestety nie ukończył. Wówczas startował Hondą Civic Type-R. W 2013 roku na tym samym poziomie, ale tym razem w Renault Clio wywalczył trzecie miejsce.
W 2018 roku zadebiutował na trasach Rajdu Rzeszowskiego w ramach rywalizacji w RSMP. Wróblewski korzystając z Peugeota 208 R2 był bezkonkurencyjny wśród kierowców aut z napędem na jedną oś. Rok później pojawił się w czteronapędowym Hyundaiu i20 R5 i wywalczył piątą pozycję. Dwa lata temu po błędzie i uszkodzeniu koła został sklasyfikowany na 21 miejscu. W zeszłym roku był czwarty, zaledwie dziesięć sekund za podium.
Listy zgłoszeń
Zawody z bazą w Rzeszowie są nieodłącznym elementem mistrzostw Polski od 2002 roku. Dodatkowo w tym roku impreza stanowi rundę mistrzostw Słowacji oraz European Rally Trophy strefy centralnej. Na odcinkach nie zabraknie również walczących w historycznym krajowym czempionacie. Na tegorocznej liście zgłoszeń znalazło się miejsce m.in. dla triumfatorów z przeszłości. Jedynkę otrzymał Eric Cais, który w zeszłym roku pokonał Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka.
Dwójkę na swojego Hyundaia i20 R5 naklei lider RSMO: Tom Kristensson. Za Szwedem ustawiono Kacpra Wróblewskiego, którego będzie pilotował Jakub Wróbel. Załoga ORLEN Team skorzysta ze Skody Fabii Rally2 evo. Co więcej duet zgłosił się do wszystkich możliwych klasyfikacji. Oznacza to, że poza bojem w mistrzostwach Polski, zawodnicy powalczą o punkty w cyklu FIA Central Rally Trophy, FIA CEZ Rally Championship i mistrzostwach Słowacji. Lista zgłoszeń właściwego rajdu jest dostępna tutaj. Spis zawodników walczących w historycznym czempionacie dostępny jest tutaj.
Co nas czeka?
Zawodnicy stawią się w Rzeszowie już trzeciego sierpnia. Na środowe popołudnie zaplanowano odbiory administracyjne. Czwartek będzie stanowił zapoznanie z trasą oraz odcinek testowy. Ostatnie przygotowania podobnie jak w ostatnich latach zaplanowano w Niechobrzu. Wieczorem w Millenium Hall w Rzeszowie odbędzie się ceremonia startu.
Na piątek organizatorzy zaplanowali dwa powtarzane odcinki. Pętlę stworzą próby Pstrągowa (14,17 km) oraz Lubenia (20,66 km). Dzień zakończy wieczorny superoes w Rzeszowie (2,30 km). Pierwsza z prób została nieco zmodyfikowana. Druga, co ważne dla kibiców, zostanie zapętlona, by fani mogli oglądać swoich zawodników dwukrotnie.
W sobotę zaplanowano trzy powtarzane próby. Właściwą pętlę stworzą odcinki Wysoka (14,68 km), Frysztak (14,40 km) i Różanka (10,90 km). Pierwszy z oesów wraca po latach nieobecności do harmonogramu, a drugi jest zupełną nowością. Ostatni oes w pętli, by ułatwić kibicom dopingowanie, zostanie zapętlony. Ceremonię mety zaplanowano na rzeszowskim rynku o 17:00. Serwis będzie zlokalizowany na parkingach rzeszowskiej politechniki.