Jednym z najważniejszych kryteriów podczas szukania auta używanego, jest jego bezwypadkowość. Większość ludzi obawia się samochodów, które mają na swoim koncie stłuczki i poważniejsze wypadki. Najlepsze są pojazdy z oryginalnym lakierem, wszystkimi fabrycznymi szybami oraz niskim przebiegiem w rozsądnej cenie. Obsesyjne poszukiwanie oryginału sprawia, że wykorzystują to nieuczciwi sprzedawcy samochodów. W teorii klienci otrzymują taki pojazd, jakiego poszukują.
Bezwypadkowy tylko z nazwy
Dzisiaj słowo bezwypadkowy ciągle ma w sobie duży ładunek emocjonalny. Jeśli takie sformułowanie pojawi się kilkukrotnie w treści ogłoszenia, a także w jego tytule, dużo przychylniej patrzymy na taką ofertę. Podczas zagłębiania się w szczegóły nagle okazuje się, że pojazd ma jednak historię napraw blacharsko lakierniczych i jego bezwypadkowość jest teoretyczna. Wtedy sprzedawca, może powiedzieć, że on kolizji nie miał w tym samochodzie, dlatego to auto w jego opinii jest bezwypadkowe. Takich potyczek słownych na argumenty można uniknąć przez sprawdzenie historii pojazdu.
Auta używane i ich historia
Cały paradoks takiej sytuacji polega na tym, że udokumentowana, oryginalna historia pojazdu, w której widać, jakie przygody na przestrzeni lat miał konkretny samochód, jest atutem. Gdy mamy możliwość wglądu w zakres wykonywanej naprawy, znamy pełną listę wymienionych części, mamy pieczątki oraz rachunki z serwisu to tylko buduje wiarygodność. Oczywiście cena takiego pojazdu powinna być nieco niższa od podobnego egzemplarza w stu procentach oryginalnego. Jednak wypadkowa przeszłość nie jest powodem do obaw. Na rynku funkcjonuje wiele firm, które w wiarygodny sposób pomagają sprawdzić przeszłość pojazdu. Wygenerowanie takiego raportu to jest niewielki wydatek, który daje nam większą pewność.
Czym jest szkoda całkowita?
Pojęciem, które mrozi krew w żyłach wielu kierowców, jest szkoda całkowita. To definicja wykreowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Rzeczoznawcy na podstawie określonych kryteriów dokonują wyceny szkody. Gdy według ustalonych standardów koszt naprawy przewyższa opłacalność całej procedury, mówimy o szkodzie całkowitej. W większości przypadków nie jest to prawda, a dużo ważniejszym pojęciem jest jakość przeprowadzonej naprawy.
Wszystko zależy od stawek, ponieważ inaczej usunięcie problemów w rocznym aucie oceni autoryzowany serwis od niezależnego, ale profesjonalnego warsztatu. W pierwszym przypadku możemy mówić o prawdopodobieństwie szkody całkowitej. W drugim już wycena naprawy może być dużo niższa.
Czy należy obawiać się szkody całkowitej?
Na pewno obecność szkody całkowitej w dokumentacji pojazdu musi zwiększyć naszą czujność. Jednak nie oznacza ona, że auto powinno być wycofane z ruchu. Wszystko zależy od jakości przeprowadzonych napraw i przejrzystości dokumentów. Na pewno świadomość tego, że auto miało zdarzenie określone, jako szkodę całkowitą ma wpływ na ostateczną cenę samochodu. Bezpieczeństwo całej transakcji pod kątem profesjonalizmu naprawy, można zawsze potwierdzić lub obalić opinią niezależnego rzeczonzawcy.
Źródło: carVertical