Od czasu do czasu niemal każdy kierowca ma pewną pokusę, żeby wlać do silnika inny olej, niż rekomenduje producent. W pewnych sytuacjach faktycznie może to być lepsze rozwiązanie, jednak ze względów bezpieczeństwa i w wielu przypadkach również gwarancji, rekomendujemy zachowanie zdrowego rozsądku i procedur. Mimo tego puśćmy odrobinę wodzę fantazji i zastanówmy się, co się wydarzy, jeśli zmieszamy ze sobą olej do skrzyni biegów z olejem silnikowym?
Olej do skrzyni biegów – o czym musisz wiedzieć?
Bardzo dużo uwagi poświęca się na wymianę korzyści i wad różnych rodzajów oleju silnikowego. Nieco po macoszemu traktuje się oleje do skrzyni biegów. Pełnią one bardzo porównywalną rolę do smarowania potrzebnego w jednostce napędowej. Olej do przekładni powinien spełniać określone przez producenta samochodu normy jakościowe i lepkościowe. Jednocześnie, jak każdy inny olej podlega on okresowej wymianie. Niestety część producentów uważa, że ich przekładnie są bezobsługowe, więc jakakolwiek wymiana oleju przez cały okres użytkowania pojazdu jest zbędna. W większości przypadków to jest mocne nadużycie i dla własnego spokoju, a także trwałości skrzyni biegów rekomendujemy wymianę oleju przynajmniej co 60 000 – 90 000 km.
Olej w skrzyni biegów odpowiada za obniżenie tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami całego układu. Pracuje on w zdecydowanie mniej zróżnicowanych temperaturach, niż olej silnikowy. Potrzebuję nieco więcej czasu, żeby się rozgrzać, jednak jego temperatura robocza rzadko przekracza 100 stopni Celsjusza.
Czy można zmieszać ze sobą olej silnikowy i do skrzyni biegów?
Ze względu na zupełnie inne przeznaczenie tych dwóch cieczy za wszelką cenę należy unikać ich wymieszania się ze sobą. Nawet w sytuacjach podbramkowych dużo lepszym rozwiązaniem będzie dolanie oleju silnikowego o zupełnie innych parametrach do jednostki napędowej i odwrotnie do skrzyni biegów.
Olej silnikowy pozbawiony jest specjalnych dodatków tarciowych, które pomagają z łatwością zmieniać biegi. Z drugiej strony olej stosowany do przekładni nie ma dodatków alkalicznych. Niezbędnych do neutralizowania kwaśnych produktów spalania paliwa w silniku.