Przy spoglądaniu na wyniki sprzedaży warto pamiętać, że rezultaty napędza nie tylko popyt na konkretne modele. Producenci zmagają się z niedoborami części, które wojna na Ukrainie jeszcze bardziej pogłębiła. Kłopoty dotknęły zwłaszcza niemieckich producentów, na czym skorzystali głównie Francuzi. W czołowej piątce najchętniej kupowanych modeli, aż 3 to francuskie bestsellery.
Który model najlepiej się sprzedawał?
Z danych JATO Dynamics wynika, że tylko 1 model w pierwszym kwartale zdołał przekroczyć 50 tys. rejestracji. Tym samym triumfatorem Q1 został Peugeot 208 (51 890 szt.). Udało mu się to pomimo 15-procentowego spadku względem Q1 2021.
Popularny hatchback oprócz dostępności oferuje też m.in. bardzo oszczędny silnik Diesla. Jego spalanie wynosi zaledwie 3,6 l na 100 km w cyklu pozamiejskim. Na pełnym baku może przejechać prawie 1 000 km (976 km wg WLTP). W Polsce można go kupić już 83 700 zł, więc bardzo tanio.
Ciasno w wynikach
Wielokrotny zwycięzca europejskich rankingów – Volkswagen Golf (46 323 szt.) nie tylko nie wygrał, ale zajął dopiero 3 lokatę. Po świetnym początku roku, wyprzedziła go Dacia Sandero, której zarejestrowano 47 491 egzemplarzy. Tym samym walkę o drugie miejsce rozstrzygnięto o zaledwie 1 168 szt.
Wyświetl ten post na Instagramie
Jeszcze mniejszą różnicę, bo 214 szt. odnotowano tuż za podium. Najlepiej sprzedający się SUV – Peugeot 2008 (39 534) zdobył P4 pokonując o włos Citroena C3 (39 320). Jednak niewiele brakowało, aby tych aut zabrakło w top 5. Różnica między 4 a 7 miejscem to zaledwie 1 002 egzemplarze. Szóstą lokatę ze świetnym wynikiem zdobył Ford Puma (38 547), a siódmą Opel Corsa (38 532). Tuż za nimi kolejny mocny Francuz, czyli Renault Clio (38 076). Top 10 skompletowali Hyundai Tucson (37 711) i Toyota Yaris (36 780).
Szokująco mocna Tesla
Najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym była Tesla Model 3 (32 652), która wypada zaskakując dobrze na tle wielu aut spalinowych. Elektryk w pierwszym kwartale zajął 19. miejsce i sprzedawał się lepiej niż Kia Sportage (29 881) czy Skoda Octavia (28 450). Rezultat mocno poprawił marzec, bo firma Elona Muska tradycyjnie zintensyfikowała dostawy na koniec kwartału.
Marcowe wyniki sprzedaży wprawiają wręcz w osłupienie, bo auta Tesli zajęły 2 miejsca na podium wszystkich sprzedanych samochodów (nie tylko elektryków). Miesiąc wygrała oczywiście Tesla Model 3 (23 013), ale trzecia była Tesla Model Y (18 969). Przedzielić zdołał je tylko Peugeot 208 (21 026). W kontekście samych elektryków, Tesla deklasuje konkurencję. Na uwagę zasługuje też Ford Kuga, który wciąż dominuje wśród hybryd plug-in.