Paliwo – łezka się w oku kręci
To, że benzyna i Diesel są dziś bardzo drogie, wie każdy kierowca. Wpływa na to szalejąca inflacja, a także wojna w Ukrainie. Co prawda wciąż możemy cieszyć się z obniżonego z 22 do 7% podatku VAT, jednak wciąż nie ma żadnego porównania do tego, co było kiedyś.
W 2002 roku za paliwo płaciliśmy prawie 300% mniej a pełny bak przy założeniu, że jego pojemność wynosi 60 litrów, tankowaliśmy prawie o 300 zł taniej niż dziś. Dokładnie 20 lat temu benzyna w naszym kraju kosztowała… 3,06 zł/litr, a Diesel zaledwie 2,45 zł/litr. Jak wyglądały ceny paliw w kolejnych latach?
https://wrc.net.pl/is-pilne-nowe-przepisy-nakazujace-wymiane-starszych-diesli-gigantyczne-kary-za-niespelnienie-warunkow
Diesel tańszy o prawie 5 zł!
2003: 95 – 3,15 zł/litr, ON – 2,79 zł/litr
2005: 95 – 4,01 zł/litr, ON – 3,67 zł/litr
2006: 95 – 3,65 zł/litr, ON – 3,61 zł/litr
2008: 95 – 4,69 zł/litr, ON – 4,79 zł/litr
2009: 95 – 4,51 zł/litr, ON – 3,74 zł/litr
2010: 95 – 4,74 zł/litr, ON – 4,54 zł/litr
2011: 95 – 5,25 zł/litr, ON – 4,99 zł/litr
Jak widzimy z powyższych liczb, paliwo było w ostatnich latach dużo, dużo tańsze. Oczywiście o powrocie do cen z 2003 czy 2005 roku możemy tylko pomarzyć. Do tego wszystkiego paliwo jest dużo droższe ze względu na proekologiczną politykę Unii Europejskiej.
Jak będzie wyglądał rynek za jakiś czas?
Czy ceny paliw zmienią się drastycznie po wprowadzeniu embargo na rosyjską ropę naftową? Analitycy cały czas obserwują rynek, a na ceny mają wpływ również takie decyzje, jak historyczne uwolnienie strategicznych rezerw ropy naftowej przez USA. Po tym, jak Joe Biden ogłosił swoją decyzję, ceny baryłki ropy niemal natychmiastowo spadły.
Jeśli chodzi o obecne ceny paliw, kierowcy za benzynę i Diesel będą musieli w nadchodzących dniach zapłacić nieco więcej. Weekend majowy charakteryzuje się dużą liczbą wyjazdów, co za tym idzie, zwiększonym popytem na paliwo.