Ten Mercedes jest lepszy niż jeden Diesel
Tym samym Niemcy udowodnili rekordową wydajność swojego pojazdu. Niejeden Diesel czy benzyniak może pozazdrościć takiego zasięgu.
Podróż Mercedesa rozpoczęła się w centrum badawczo-rozwojowym Sindelfingen niedaleko Stuttgartu w Niemczech. Samochód przemierzył Alpy Szwajcarskie, północne Włochy i zakończył w słonecznym Cassis na Lazurowym Wybrzeżu we Francji.
Cała podróż trwała łącznie 12 godzin i 2 minuty, a czas jazdy trwał 11 godzin i 32 minuty. Imponujące jest to, że po przejechaniu 1008 kilometrów, EQXX nadal miał zasięg 140 kilometrów przy 15% baterii. Jeśli chodzi o średnie zużycie energii, wyniosło ono zaledwie 8,7 kWh/100 km. To niewiarygodnie niski wynik jak na pojazd dopuszczony do ruchu ulicznego.
Pod kontrolą TUV
Port ładowania został szczelnie zamknięty, a niezależny ekspert z jednostki certyfikującej TUV Cud dołączył do ekipy, nadając wiarygodności wyczynowi. Podczas gdy większość długodystansowych prób odbywa się w niższym tempie, Mercedes powiedział, że EQXX był prowadzony w pobliżu ograniczeń prędkości, osiągając 140 km/h na niemieckiej autostradzie. Średnia prędkość całej podróży wyniosła 87,4 km/h.
Imponujący rzeczywisty zasięg jest możliwy dzięki szeregowi ulepszeń w zakresie aerodynamiki, środków zmniejszających masę, akumulatora i technologii układu napędowego. Niejeden Diesel może pozazdrościć mu takiego spalania.
Mercedes ma bardzo niski współczynnik aero wynoszący 0,17 cd, dzięki małej powierzchni czołowej, kształtowi kropli wody oraz sprytnemu wykorzystaniu komponentów aerodynamicznych. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem są niskooporowe opony mierzące 185/65 R20 z klasą efektywności nieporównywalną z pojazdami produkcyjnymi.
Technologia z F1
Do tego mamy dach słoneczny ze 117 ogniwami słonecznymi zasilającymi 12-woltową baterię zasilającą systemy pomocnicze, takie jak nawigacja. Choć i w tym przypadku dodał od siebie 25 kilometrów do zasięgu.
Elektryczny układ napędowy został opracowany przy pomocy zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, wytwarzającego 241 KM. Moc przenoszona jest na tylną oś. Co ważniejsze, specjalnie zaprojektowany akumulator litowo-jonowy 900V ma pojemność 100 kWh. Jest podobna do produkcyjnego EQS, ale ma o 50% mniejszą objętość i o 30% mniejszą wagę.