W świecie motoryzacji krążą różnego rodzaju obiegowe opinie, które powtarza się i z czasem uznaje za prawdę. Bardzo dobrym przykładem jest zmiana oleju w automatycznej skrzyni biegów. Ciągle są kierowcy, a nawet mechanicy, którzy potrafią przekonać klienta, że producent milczy na temat wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów, w związku z tym problemem nie należy się zajmować. A jak wygląda sytuacja z kontrolą poziomu oleju w przekładni?
Regularne sprawdzanie poziomu oleju się opłaca
W natłoku codziennych obowiązków zapominamy o drobnych rzeczach, które w przyszłości mogą mieć swoje konsekwencje. Ignorowanie sprawdzania poziomu oleju w silniku i w automatycznej skrzyni biegów w skrajnie negatywnym scenariuszu kończy się drogą naprawą. Szczególnie młodzi doświadczeniem kierowcy mogą nie wiedzieć, że automatyczna przekładnia w odróżnieniu, od manualnej potrzebuje sprawdzania poziomu oleju, który znajduje się w jej wnętrzu.
Powód jest dość prosty – mechanizm automatycznej skrzyni biegów jest nieco inaczej zbudowany i do prawidłowej pracy oraz do samego procesu smarowania potrzebuje ona właściwego poziomu oleju. Oczywiście w przypadku manualnej skrzyni jest podobnie, jednak może ona działać przez jakiś czas bez oleju, choć jest to absolutnie niewskazane!
Jak sprawdzić poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów?
I tutaj można odpowiedzieć na to pytanie w charakterystyczny sposób, gdy sytuacja jest niejednoznaczna – to zależy. Jeśli automatyczna skrzynia biegów jest wyposażona w sondę, najprawdopodobniej stosowny wskaźnik, który nazywamy popularnie bagnetem lub igłą, znajduje się pod maską. Po otworzeniu pokrywy silnika naszym oczom powinien ukazać się widok dwóch takich wskaźników. Jeden z nich ma kolor żółty i jest od oleju silnikowego, a drugi kolor czerwony. I to właśnie on nas w tym przypadku interesuje. Cała procedura sprawdzania poziomu oleju jest dokładnie taka sama, jak w przypadku smarowania silnika.
Tutaj warto też zwrócić swoją uwagę na kolor, a także zapach oleju przekładniowego. Powinien być on zbliżony do koloru czerwonego. Gdy jego barwa zaczyna przechodzić w brąz, konieczna jest jego natychmiastowa wymiana. Jeśli chodzi o zapach, niepokojącą powinna być woń spalenizny.
Gdy takiego wskaźnika nie mamy pod maską do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów, potrzebujemy podnośnika i pomocy fachowca. Wtedy zupełnie inaczej wygląda cała procedura, która jest całkiem skomplikowana. Na szczęście jeśli zainteresujemy się tym tematem raz w roku, to w zupełności wystarczy. Chyba, że nasza przekładnia zacznie działać nieprawidłowo wtedy sytuacja jest zupełnie inna.
Co bardzo ważne, różni producenci mają inne procedury do sprawdzania poziomu oleju w skrzyni automatycznej. Najczęściej zaleca się kontrolę poziomu smarowania na rozgrzanym oleju z włączonym lub wyłączonym silnikiem.