Irlandia stoi w obliczu kryzysu spowodowanego brakiem paliwa
Ostatnia publikacja irishmirror informuje o poważnym zagrożeniu kryzysem i perspektywie kolejek przy dystrybutorach spowodowanych brakiem paliwa w całym kraju.
Obawy znacznie wzrosły, gdy trzy duże dostawy paliwa zamówione sześć tygodni temu nie dotarły do portu w Dublinie. Irlandzkie Stowarzyszenie Transportu Drogowego (IRHA) wysłało w związku z tym list do Taoiseacha Micheála Martina, Tanáiste Leo Varadkara i ministra energetyki Eamona Ryana. W piśmie wyrażono poważne obawy w związku z „oznakami zbliżającego się ograniczenia dostaw”
Już w czwartek paliwo racjonowano wśród hurtowych dostawców, a przewoźnicy nie otrzymali pełnych dostaw. W liście czytamy:
„Piszę w trybie pilnym, aby wyrazić poważne obawy naszego sektora dotyczące zagrożenia ciągłości dostaw paliwa w wyniku ostatnich wydarzeń geopolitycznych i związanych z tym kosztów dla naszego sektora.
Jako branża, zależna od oleju napędowego do zasilania krajowej floty transportowej i w świetle naszej roli w dystrybucji paliwa w całej Irlandii, jesteśmy głęboko zaniepokojeni informacjami o zbliżającym się ograniczeniu dostaw- napisała prezes IRHA Eugene Drennan
Stowarzyszenie stwierdziło, że atak Rosji na Ukrainę i inflacja mają ogromny wpływ na paliwa, ceny i zapasy. W efekcie może spowodować ogromne kolejki przy dystrybutorach.
„Widzieliśmy już, że cena paliwa gwałtownie wzrosła w wyniku niedoborów podaży, a te niedobory postawiły nasz sektor w niebezpiecznej sytuacji”.
Ceny ropy wzrosły w ostatnich dniach, osiągając 120 dolarów za baryłkę. Obawy, że inwazja na Ukrainę wpłynie na dostawy rosyjskiej ropy, są całkowicie zrozumiałe. To Rosja odpowiada za 10% światowych dostaw ropy i jest największym partnerem handlowym UE.
Firmy transportowe wnoszą o reakcję na galopujące ceny i obniżkę akcyzy na paliwo
Rzecznik ministra Eamona Ryana poinformował, że Narodowa Agencja Zasobów Ropy (NORA) posiada obecnie rezerwy paliwa na nieco ponad 90 dni.
To pozwala na zaspokojenie normalnego zapotrzebowania na paliwo w nadchodzących miesiącach. W obliczu rekordowych cen paliwa, które osiągnęły poziom 2 euro za litr, IRHA wezwało rząd do obniżenia podatków.
„60% kosztów benzyny i oleju napędowego w Irlandii trafia do rządu w postaci podatków. Mamy jedną z najwyższych stawek VAT na świecie. Należy natychmiast obniżyć te podatki, aby złagodzić te wyjątkowe wzrosty cen”
Irlandzki rząd powinien podjąć pilne kroki w celu obniżenia ceny paliwa dla członków poprzez obniżenie akcyzy na paliwo, zwiększenie ulgi dostępnej w ramach programu Diesel Rebate Scheme oraz zawieszenie opłat drogowych na trasach krajowych dla samochodów ciężarowych.
Jeśli to się utrzyma, konsekwencje będą katastrofalne dla irlandzkiej gospodarki. Irlandia jest bardziej narażona niż Europa kontynentalna w odniesieniu do dostaw surowców, w tym ropy.
Minister Tanáiste Leo Varadkar powiedział w piątek, że jakakolwiek interwencja rządu w sprawie kosztów paliwa odbędzie się w ramach szerszej europejskiej odpowiedzi na trwający kryzys.