Testy zderzeniowe IIHS wyłowniły czołówkę najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych
Amerykański Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) poddał testom zderzeniowym dostępne na amerykańskim rynku modele samochodów elektrycznych. Dzięki nim wiadomo jak ogromnego postępu w dziedzinie bezpieczeństwa dokonano w ciągu jednego roku.
Wyróżniono, aż 65 modeli to o 16 więcej niż w 2021r. Wśród nich tytuł Top Safety Pick+, otrzymało 8, o 5 więcej niż w podczas zeszłorocznych testów.
Zdobycie najwyższej nagrody Top Safety Pick+, oznacza, że samochód musiał uzyskać ocenę „Dobry” we wszystkich 6 kategoriach testów zderzeniowych IIHS oraz ocenę „Zaawansowany” lub „Superior” za systemy zapobiegania zderzeniom czołowym. Testy wykonywano według scenariuszy pojazd-pojazd, jak i pojazd-pieszy. Ważną kwestią są reflektory, które muszą otrzymać ocenę „Dobry” lub „Dopuszczalny” jako wyposażenie standardowe.
Wśród czołówki najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych nie ma tych, które dopiero niedawno weszły na amerykański rynek czyli Hyundaia Ioniq 5 i Kia EV6. Elektryczne SUV-y tj. Rivian R1T czy GMC Hummer EV amerykański IIHS przetestuje dopiero w przyszłym roku.
Czołówka najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych z tytułem Top Safety Pick+
Tesla Model 3
Najbezpieczniejszym z grona przetestowanych samochodów elektrycznych jest Tesla Model 3. Model zdobył najwyższy wynik w kategorii luksusowych samochodów średniej wielkość. Zdobył ocenę „Dobry” we wszystkich testach wytrzymałości zderzeniowej poza poza testem przód/bok kierowcy. W tym teście uzyskał ocenę „Dopuszczalny” dla dolnej części stopy/ud. Taką samą ocenę otrzymały kotwy do fotelików dziecięcych, ze względu na trudności z ich zatrzaśnięciem
Tesla Model Y
Podobnie jak Model 3 wypadła Tesla Model Y, która uzyskała najwyższe oceny „Dobry” we wszystkich sześciu kategoriach wytrzymałości zderzeniowej. Ponadto uzyskała najwyższą ocenę „Superior” za systemy zapobiegania zderzeniom. W tym roku lepiej wypadła ocena reflektorów. Tesla zyskała najwyższą ocenę „Dobry” dla reflektorów projekcyjnych LED w Modelu Y Performance oraz „Akceptowalny” dla reflektorowych reflektorów LED w innych wersjach
Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 Rechargeto
Wysokie noty Volvo to dowód na to, że legendy o bezpieczeństwie samochodów ze szwedzkim rodowodem nie są wyssane z palca. Oba modele depczą po piętach Tesli. W kwestii ochrony oferowanej pasażerom elektryczne modele Volvo zyskały ocenę „akceptowalny” dla punktów mocowania fotelików dziecięcych, potencjalnych urazów dolnej części nogi/stopy w teście z małym zachodzeniem na przód/strona pasażera oraz tors kierowcy w teście zderzenia bocznego. Ponadto dostały notę „Advanced” dla systemów zapobiegania kolizjom pojazd-pieszy.
Audi e-tron i e-tron Sportback
Bratnie modele od Audi różniące się wersją nadwozia otrzymały najwyższą ocenę „Dobry” w zakresie ochrony pasażerów. Modele zdobyły oceny „Dobry” we wszystkich kategoriach, a systemy unikania kolizji otrzymały najwyższą notę „Superior”. Reflektory samochodu w wersji Prestige spotkały się z oceną „Dopuszczalną” i „Dobrą” dla wersji Premium i Premium Plus.
Volkswagen ID.4
Kuzyn Audi otrzymał te same oceny „Dobry” w każdej kategorii związanej z ochroną przed wypadkami. Niestety pozostaje o krok w tyle, jeśli chodzi o systemy zapobiegania wypadkom między pojazdem a pieszym. W zależności od wyposażenia reflektory otrzymały noty: „Dopuszczalne” (dla wersji Pro) lub „Dobre” dla Pro S.
Hyundai Nexo
Ten model jest zasilany energią elektryczną wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe. W testach zderzeniowych Nexo otrzymał ogólne oceny „Dobry” w głównych sześciu kategoriach. Za konstrukcję i klatkę bezpieczeństwa, możliwe urazy w zakresie podudzie/stopa, zabezpieczenie pasażerów i kinematykę manekinów otrzymał ocenę „Dopuszczalny”. Model zdecydowanie lepiej wypadła w ocenie zapobiegania zderzeniom pojazd-pieszy, gdzie zyskał ocenę „Advanced”.