Wymieniasz klocki hamulcowe? Skontroluj to dla swojego bezpieczeństwa!

Wymiana klocków hamulcowych może zdarzyć się o każdej porze roku. Szczególnie po okresie silnego zasolenia dróg warto sprawdzić kilka dodatkowych elementów bezpieczeństwa, gdy mamy już układ hamulcowy do dyspozycji.

hamulce
Podaj dalej

Sól drogowa potrafi zniszczyć nawet najtrwalsze gumy, plus należy pamiętać o upływie czasu. Dlatego regularna kontrola tego, co dzieje się wokół układu hamulcowego ma kluczowy wpływ na nasze bezpieczeństwo. Trudno wyobrazić sobie gorszą sytuację od tej, gdzie w nagłym przypadku mamy problemy z zatrzymaniem auta. Dlatego, żeby uniknąć tej nieprzyjemnej niespodzianki, należy przynajmniej raz w roku oraz przy każdej wymianie tarcz i klocków hamulcowych przyjrzeć się również przewodom hamulcowym.

Przewody hamulcowe potrzebują opieki

Dużo przestrzeni w prasie motoryzacyjnej przeznacza się na znaczenie regularnej wymiany tarcz i klocków. Jednak zapominamy o tym, że każda tarcza we współpracy z klockiem jest bezużyteczna, jeśli uszkodzeniu ulegną przewody hamulcowe. W samochodach osobowych wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje omawianych elementów: przewody sztywne i elastyczne. Jeden i drugi typ jest podatny na zużycie, ale nieco w odmienny sposób.

hamulce naprawa wymiana

Elastyczne przewody hamulcowe są narażone przede wszystkim na uszkodzenie ich gumowej osłony. Zarówno od czynników zewnętrznych w postaci błota, soli i wody, jak i z powodu naturalnego procesu utleniania się gumy i innych tworzyw, które wchodzą w ich skład. To może prowadzić do pęknięć lub zatkania. Dodatkowym objawem zużycia elastycznych przewodów hamulcowych jest ich pęcznienie.

Korozja – największy wróg?

Zdecydowanie trudniejsze do diagnozowania są sztywne przewody hamulcowe. Są one umieszczone w mniej widoczny na pierwszy rzut oka miejscu. Dlatego podczas rutynowej wymiany tarcz i klocków nie każdy mechanik zdecyduje się poświęcić im chwilę swojego czasu. W tym przypadku bardziej należy skoncentrować swoją uwagę na innych objawach, które wskazują, że z naszym układem hamulcowym w aucie, coś się dzieje.

itd-diesel-naczepa-hamulce-trytytki

Występująca w sztywnych przewodach hamulcowych korozja zewnętrzna jest czymś powszechnym i gdy zaobserwujemy zmiany na ich powierzchni, niezwłocznie powinniśmy je wymienić. Dużo niebezpieczniejsza jest rdza, która znajduje się wewnątrz przewodu. Może pojawić się ona, chociażby na skutek utraty właściwości płynu hamulcowego i pojawienia się w nim wody. Oderwany kawałek rdzy może doprowadzić do uszkodzenia pompy ABS lub nawet zblokowania przewodu hamulcowego. W związku z tym absolutnie poważnie należy podchodzić do tego elementu eksploatacyjnego każdego pojazdu.

 

Przeczytaj również