Z czym trzeba się liczyć, gdy masz uszkodzoną szybę?
Szyba czołowa w samochodzie wystawiona jest bezpośrednio na działanie wielu czynników, które w następstwie swojego działania mogą stanowić źródło jej uszkodzenia. Najmniejsze z nich to rysy, a najgorsze to efekty powstałe w wyniku uderzenia kamienia.
Odpryski lub pęknięcia nie zawsze oznaczają, że szybę trzeba wymienić. Co decyduje o wymianie? Na pewno przepisy i konsekwencje ich niestosowania. Jak wiadomo, jazda z pękniętą szybą grozi mandatem w wysokości 500 zł i brakiem możliwości korzystania z samochodu do czasu naprawy. Wszystko dlatego, że według przepisów samochód z pękniętą szybą uznaje się za niesprawny. Dlatego nie warto zwlekać i czym prędzej zająć się problemem.
Kiedy naprawić, a kiedy wymienić uszkodzoną szybę?
Pęknięcia wzdłużne, przypominające wyglądem linię ciągłą, najczęściej powstają wskutek naprężeń nadwozia albo samej szyby. Znacznie częściej do pęknięcia szyby dochodzi po uderzeniu np. przez kamień. Wówczas na szybie powstaje odprysk, drobny punkt, od którego odchodzi długie pęknięcie.
Decyzja o naprawie uszkodzonej w ten sposób szyby jest uzależniona od rozmiaru pęknięcia, oraz miejsca, w którym powstało. Niestety takie pęknięcie liniowe bardzo często się powiększa, dlatego jego naprawa rzadko przynosi efekt. Jeśli jednak chcesz spróbować, warto to zrobić w serwisie, który oferuje naprawy, jeśli pęknięcie ma rozmiar do 10 cm.
Zazwyczaj naprawia się niewielkie pęknięcia oscylujące rozmiarem od 1 do 5 cm i znajdujące się w takim miejscu, które nie ogranicza widoczności. Jednakże nawet wtedy nie ma gwarancji, że pęknięcie się nie powiększy.
Warto czasami rozważyć wymianę szyby, bo oferta nowych oraz używanych szyb przednich jest dziś ogromna.
Pajączki na przedniej szybie- czy da się je skutecznie naprawić ?
Pajączka na szybie przedniej można z powodzeniem naprawić, mało tego można to zrobić samodzielnie, o czym pisaliśmy tutaj. Jeśli czujesz się na siłach, to z pewnością ci się uda. Ważne aby problem usunąć jak najszybciej, zanim zacznie się powiększać.
Jak zapewne oglądałeś, naprawa tzw. pajączka w skrócie polega na wypełnieniu go żywicą w wytworzonej próżni. Zastosowany materiał całkowicie wypełni odprysk i mikroszczeliny. Samodzielna naprawa z gotowym zestawem naprawczym niekoniecznie gwarantuje, że problem będzie mało widoczny. Pozwala jednak za niewielkie pieniądze naprawić szybę.
O ile odprysk, czyli punktowe uszkodzenie z powodzeniem można naprawić samodzielnie, o tyle pajączka, czyli odprysk z odchodzącymi pęknięciami nie zawsze. Wszystko zależy od tego, czy pęknięcia nie są większe niż 22 mm. Wówczas zachodzą obawy o dalsze pęknięcia.
Pęknięcia szyby i odpryski to nie przypadek
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że sami przyczyniają się do powstawania rys na szybie. Zarówno skrobanie szyb zimą, jak i zalegający na szybie piasek, który dostaje się pod wycieraczki mają tu duże znaczenie.
Płytkie ryski można usunąć polerując szybę, co jest czasochłonne, ale niezbyt trudne. Taki zabieg pozwoli znacznie poprawić nie tylko estetykę szyby, ale i widoczność. Rysy na szybie przeszkadzają kierowcy zwłaszcza podczas jazdy nocą, rozpraszając światła uliczne i nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów.
Głębokie rysy nie nadają się do wypolerowania, ale na pewno warto ją spłycić a wypolerować te mniejsze. W ten sposób będzie mniej przeszkadzała kierowcy. Jeśli tak się nie stanie, koniecznie wymień szybę przednią.
https://wrc.net.pl/mh-klej-do-szyb-to-hit-czy-kit-mechanik-pokazal-jak-ta-magia-dziala-wideo