W styczniu 2022 r. Polacy rzucili się do salonów samochodowych. Nie ma w tym przesady, bowiem mowa tu o klientach indywidualnych, których odsetek w wynikach sprzedaży stanowi zazwyczaj ok. 25 proc. Tym razem jednak było to aż 32,24 proc., dlatego szczególnie ciekawie wygląda zestawienie aut wybieranych przez osoby fizyczne.
Jakie auta Polacy kupują prywatnie?
Okazuje się, że największym hitem w Polsce jest obecnie Volkswagen T-Roc, którego prywatnie na własność zarejestrowano 577 razy. Na sukces modelu składa się zapewne kilka czynników, m.in. dostępność od ręki. Warto jednak mieć na uwadze, że VW oferuje szeroką gamę opcji finansowania. Dzięki temu ten solidny SUV z silnikiem Diesla spalającym nawet 4 l na 100 km można nabyć za śmieszne pieniądze.
W styczniu VW T-Roc minimalnie, bo 12 egzemplarzy wyprzedził Dacię Sandero (565 szt.). Na podium nabytków osób fizycznych znalazła się jeszcze Toyota Yaris (499), pokonując południowokoreańskie hity – Kia Sportage (457) i Hyundai Tucson (388).
Toyota nadal na czele
Jednak wliczając zakupy na firmę, w styczniu 2022 r. najczęściej kupowano flotowy hit – Toyotę Corollę (łącznie 1679). Dominację japońskiej marki zapewnił też drugi wynik Toyoty RAV4 oraz czwartego Yarisa (935). W opanowaniu podium przeszkodził VW T-Roc (1100), którego ponad połowa sprzedaży trafiła w prywatne ręce. Dopiero na piątym miejscu znalazła się Skoda Octavia (912).
W styczniowym rankingu marek za najlepsza Toyotą (5 728 sprzedanych aut) sensacyjnie pojawiła się Kia (3 246). Koreański brand miał w top 10 aż 3 modele, a najchętniej wybierano Sportage (860), Ceed (856) i Xceed (624). To trio stanowiło ponad 72 proc. sprzedaży marki. Podium w bratobójczym pojedynku wywalczyła Skoda (2 692), która mimo sukcesu T-Roca, pokonała Volkswagena (2 036).
Co w segmencie aut dostawczych i premium?
Wśród samochodów dostawczych najlepszy początek roku zaliczyło Renault (1 316), z którego wynik wyśrubował model Master (1 049). Pozycję wicelidera rynku pewnie utrzymał Ford, którego największym hitem jest Transit (273). Czołową trójkę uzupełnia Toyota (442), mającą popyt zwłaszcza na Proace (154) i Proace City (150).
W klasie premium najwięcej aut w styczniu sprzedało BMW (1 590), które pokonało Audi (1 164). Jednak to marka z Ingolstadt może pochwalić się najbardziej popularnym modelem, konkretnie Audi Q5 (305). Modelowe podium skompletowały beemki serii 3 (287) oraz SUV X3 (233). Wynik powyżej 1000 sprzedanych aut udało się jeszcze uzyskać Mercedesowi (1 077), któremu najlepiej schodził model GLE (153).
Źródło: IBRM Samar