Regularne sprawdzanie poziomu płynów eksploatacyjnych powinno być obowiązkiem każdego kierowcy. Współczesne samochody mają wiele czujników, które wyręczają nas w wielu czynnościach. Jednak po polskich drogach jeździ nadal mnóstwo aut, które są bardziej analogowe, niż cyfrowe.
Sprawdzanie poziomu oleju raz na miesiąc?
Dawniej w samochodach, które miały zdecydowanie słabiej uszczelnione silniki, a sama precyzja wykonania poszczególnych elementów była na nieco innym poziomie od tego, jaki znamy dzisiaj, ubytki oleju były czymś normalnym. Nawet współcześnie znajdziemy przynajmniej kilka silników, które mają zwiększone zapotrzebowanie na olej.
Stara szkoła mechaniki podpowiada, żeby sprawdzać poziom oleju, co każde tysiąc kilometrów. We współczesnych samochodach aż tak duża regularność nie jest potrzebna. Jednak profilaktycznie możemy sprawdzić fizycznie poziom oleju około raz na miesiąc, jeśli w naszym aucie jeszcze znajduje się wyciągany wskaźnik poziomu oleju, nazywany popularnie bagnetem.
Auto może dawać znaki o awarii – warto to sprawdzić!
Dobrym nawykiem jest sprawdzanie tego, co znajduje się pod korkiem oleju. Gdy nasze auto jeździ krótkie trasy, z reguły w tym miejscu powstaje maź, która przypomina swoim kolorem kawę z mlekiem, a konsystencją masło. Oczywiście może być to też symptom zdecydowanie poważniejszych awarii, dlatego przed postawieniem precyzyjnej diagnozy, warto zwiększyć nieco przebieg dzienny, aby auto mogło się rozgrzać. To powinno wyeliminować problem. Jednak przy odkręcaniu korka oleju, należy bardzo uważać!
Co się stanie, gdy zgubimy korek od wlewu oleju?
Bardzo poważnym problemem jest zgubienie korka wlewu oleju. W zasadzie w tej sytuacji nie powinno się jechać samochodem, ponieważ rozgrzany, pracujący olej w silniku, może zacząć wylewać się z komory podczas jazdy. Gorące smarowanie rozlane na elementy gumowe i metalowe pod maską często wywołuje pożar!
Dlatego jeśli już musimy poruszać się do mechanika bez korka wlewu oleju, warto zabezpieczyć otwór materiałem, aby do wnętrza nie dostawały się zanieczyszczenia, które mogą poważnie uszkodzić silnik. Zapominalstwo w połączeniu z nieuwagą, przez które zgubimy lub nie zakręcimy wspomnianego kroka, to poważny problem.